بررسی میزان تناسب محتوای قصد شده با محتوای اجرا شده و تجربه شده رشته آموزش ابتدایی دانشگاه آزاداسلامی مهاباد
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخصنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان تناسب محتوای قصد شده با محتوای اجرا شده و تجربه شده رشته آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد اسلامی مهاباد می باشد. این پژوهش از نوع پژوهشهای توصیفی است. جامعه آماری در این پژوهش اعضای کارشناسان رشته آموزش ابتدایی، اساتید هیات علمی و مدعو، دانشجویان (شامل کارشناسی و کاردانی) رشته آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد مهاباد هستند. بنابراین کل جامعه آماری طبق اطلاعات بدست آمده برابر با 86 نفر می باشد. برای انتخاب نمونه مناسب از تمام شماری استفاده شد. با توجه به هدفها و پرسشهای ویژه پژوهش، برای جمع آوری دادههای مورد نیاز از ابزارهای زیر استفاده شده است. برگه های خلاصه اطلاعات مربوط به برنامه درسی قصد شده، برگه های مصاحبه با کارشناسان، پرسشنامه نظرخواهی از اساتید مدعو و هیات علمی، برگههای مشاهده از نحوه تدریس اساتید درس آموزش ابتدایی به منظور کسب اطلاع از نحوه برنامه اجرا شده (چک لیست مشاهده رفتار)، فرم نظر خواهی از رشته آموزش ابتدایی استفاده شد. نتایج نشان داد که برنامه درسی اجرا شده در مؤلفههای هدف و محتوای شناختی و عاطفی، روش تدریس و ارزشیابی بین دیدگاه اساتید و دانشجویان تفاوت معناداری وجود دارد. بدین صورت که میانگین اساتید در هر سه مؤلفه بیشتر از دانشجویان است. همچنین بین برنامه درسی اجرا شده و تجربه شده و دیدگاه اساتید و دانشجویان در خصوص برنامه درسی اجرا شده تفاوت معناداری وجود دارد.
کلید واژگان
محتوای برنامه درسی قصد شدهتجربه شده
اجرا شده
دانشجویان و اساتید دانشگاه آزاد
شماره نشریه
26تاریخ نشر
2016-02-201394-12-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University