بررسی رابطه سلامت سازمانی با استرس شغلی دبیران دبیرستانهای پسرانه دولتی شهر دلفان (استان لرستان)
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخص
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین سلامت سازمانی با استرس شغلی دبیران دبیرستانهای پسرانه دولتی شهر دلفان انجام گردیده است. روش تحقیق مورد استفاده، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه مورد مطالعه شامل 200 معلم است که با روش تصادفی ساده از بین آنها، 130 نفر به عنوان نمونه، انتخاب و پرسشنامه فهرست سلامت سازمانی (OHI) و استرس شغلی را تکمیل نمودهاند. تجزیه و تحلیل دادهها با کمک شاخصهای آمار توصیفی و آزمونهای آماری (پیرسون، رگرسیون و تحلیل واریانس یکراهه) انجام گرفته است. نتایج نشان میدهد که بین سلامت سازمانی و استرس شغلی دبیران دبیرستانهای پسرانه دولتی شهر دلفان همبستگی معکوس و معناداری در سطح 05/0 وجود دارد. همچنین، یافتههای حاصل از رگرسیون گام به گام حاکی است که از بین مؤلفههای سلامت سازمانی، دو مؤلفه ملاحظهگری و انسجام نهادی به عنوان متغیرهای پیشبین، معیار ورود به معادله نهایی رگرسیون برای توضیح تغییرات استرس شغلی دبیران دبیرستانهای مربوطه را دارا میباشد که سهم تبینی مؤلفه اول بیشتر از مؤلفه دوم است. از طرفی تحلیل واریانس یکراهه بین میزان استرس شغلی معلمان بر حسب متغیر دموگرافیکی (سطح تحصیلات) تفات معنیداری را نشان نمیدهد.
کلید واژگان
سلامت سازمانیاسترس شغلی
شماره نشریه
20تاریخ نشر
2014-05-221393-03-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University



