ارزیابی عملکرد بانک مسکن با استفاده از مدل تعالی سازمانی EFQM
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخص
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این مقاله اولویت بندی عوارض(آسیب ها) بانک مسکن با استفاده از مدل تعالی سازمانی EFQM است. ساختار مدل تعالی سازمانی EFQM دارای دو حوزه توانمندسازها و نتایج است. حوزه توانمندسازها که بیان کننده اجزای تشکیل دهنده سازمان و چگونگی تعامل آنها با هم است، شامل 5 معیار رهبری – خط مشی و راهبرد – کارکنان – شرکتها و منابع و فرآیندها است .حوزه نتایج حاصل از اجرای توانمند سازها است .این حوزه از 4 معیار نتایج مشتریان – نتایج منابع انسانی –نتایج جامعه و نتایج کلیدی عملکرد تشکیل شده است. این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی– همبستگی می باشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان شاغل در ادارات مرکزی بانک مسکن واقع در شهر تهران در سال 1394 (1335نفر)می باشد. نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران 300 نفر برآورد شد که به روش نمونه گیری ساده انتخاب گردیدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد مدل تعالی سازمان (EFQM) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظر خبرگان تأیید گردید. ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 0.989 بدست آمد که حاکی از هماهنگی درونی گویه ها و پایایی قابل قبول پرسشنامه است. در نهایت داده ها با استفاده از آزمون تی تک نمونه و آزمون فریدمن ای با کاربرد نرم افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد؛ عوارض (آسیب ها) بانک مسکن در حوزه نتایج بیشتر از حوزه توانمند سازها می باشد. با توجه به میانگین رتبه معیار نتایج مشتری (5.80)، نتایج منابع انسانی (5.69)، رهبری (5.54)، منابع انسانی (5.37)، نتایج جامعه (5.09)، خط مشی و راهبرد (4.90)، نتایج کلیدی عملکرد (4.78)، فرآیندها (4.08) و شرکت ها و منابع (3.75) در اولویت اول تا نهم آماری عوارض (آسیب ها) بانک مسکن از نظر پاسخگویان بودند.
کلید واژگان
EFQMتوانمندسازها
نتایج
منابع انسانی
آسیب ها
بانک مسکن
شماره نشریه
27تاریخ نشر
2016-05-211395-03-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University



