اثربخشی آموزش واقعیتدرمانی بر کمالگرایی و اعتماد به نفس دختران متقاضی جراحی زیبایی شهر تهران
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخص
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش واقعیت درمانی بر کمال گرایی و اعتماد به نفس دختران متقاضی جراحی زیبایی شهر تهران بود. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دختران مراجعه کننده به مراکز جراحی زیبایی شهر تهران در سال 93-94 بود.64 نفر به صورت داوطلبانه انتخاب شدند و به پرسشنامه های کمال گرایی چندبعدی فراست و عزت نفس کوپر اسمیت پاسخ دادند. بعد از جمع آوری و نمره گذاری تعداد 30 نفر که نمرهی کمتری در پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت و نمره ی بالاتری در پرسشنامه کمال گرایی چندبعدی فراست داشتندانتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش به شیوه ی گروهی طی 9 جلسه ی 90 دقیقه ای در هفته آموزش واقعیت درمانی دریافت کردند ولی گروه کنترل هیچ نوع برنامه ای دریافت نکرد. برای تجزیه و تحلیل داده ها علاوه بر آمار توصیفی از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده گردید. تحلیل داده ها نشان داد آموزش واقعیت درمانی به طور معنی داری موجب افزایش اعتماد به نفس و کاهش کمال گرایی دختران متقاضی جراحی زیبایی در مقایسه با گروه کنترل می شود.
کلید واژگان
واقعیتدرمانیکمالگرایی
اعتماد به نفس
پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت
پرسشنامه کمال گرایی چندبعدی فراست
شماره نشریه
27تاریخ نشر
2016-05-211395-03-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University



