تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد پژوهشی دبیران دوره دبیرستان از دیدگاه مدیران شهرستان سقز درسال تحصیلی 89-1388
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخص
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مدیریت دانش با تأکید بر خلق ارزش ها، به اداره دانش و افزایش توانایی برای خلق دانش جدید و نوآوری پرداخته و این نکته را مد نظر خود قرار می دهد که «بهترین عمل دیروز نمیتواند بهترین عمل امروز و فردا باشد».
پژوهش حاضر به بررسی تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد پژوهشی دبیران دوره دبیرستان از دیدگاه مدیران شهر سقز پرداخته است.روش تحقیق ، توصیفی، از نوع زمینه یابی یا پس رویدادی است. روش جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای و میدانی بوده که با استفاده از پرسشنامه های محقق ساخته پس از تأیید استادان راهنما، مشاور و متخصصان و تعیین مقدار پایایی در یک نمونه 30 تایی با استفاده از روش آلفای کرونباخ (98%) اندازه گیری شد. نمونه مورد پژوهش شامل، 76 نفر از مدیران مرد و زن دوره دبیرستان که به دلیل محدود بودن و در دسترس بودن جامعه آماری از روش سرشماری استفاده شد و دید گاه آن ها نسبت به موضوع مورد پژوهش مورد بررسی قرار گرفت.
1- در مورد سؤال اول پژوهش که مؤلفه های اصلی مدیریت دانش کدام ها هستند؟ با توجه به مطالعات کتابخانه ای صورت گرفته و ادبیات و پیشینه پژوهش در ایران و جهان، مؤلفه های اصلی مدیریت دانش در چهارعنوان شناسایی شدند که عبارتند از الف) مؤلفه خلــق دانش، ب) مؤلفه ذخیره دانش، ج) مؤلفه انتقال دانش و د) مؤلفه کاربرد دانش.
2- در مورد سؤال دوم پژوهش که وضع موجود مدیریت دانش در شهر سقزچگونه است؟ نتایج تحلیل های آماری نشان داد که وضع موجود مدیریت دانش در شهر سقز در حد مطلوب و نرمال قرار دارد.
3- در مورد سؤال سوم پژوهش که وضع موجود عملکرد پژوهشی در شهر سقز چگونه است؟ نتایج تحلیل های آماری نشان داد که وضع موجود عملکرد پژوهشی در شهر سقز در حد مطلوب و نرمال قرار دارد.
4- در مورد سؤال چهارم پژوهش که آیا مدیریت دانش بر عملکرد پژوهشی دبیران دوره متوسطه شهر سقز تأثیر دارد؟ با استفاده از مدل آماری رگرسیون و جهت تعیین رابطه مدیریت دانش با عملکرد پژوهشی دبیران از آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد که ضریب همبستگی به دست آمده 606% میباشد.
به عبارت دیگر، بین مدیریت دانش و عملکرد پژوهشی دبیران رابطه مسقیم وجود دارد، به طوری که با افزایش مدیریت دانش عملکرد پژوهشی دبیران نیز افزایش می یابد.
کلید واژگان
مدیریت دانشعملکرد پژوهشی
سنجش دیدگاه مدیران
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2010-01-211388-11-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University



