راهکارهای توسعه مشارکت در واحدهای آموزشی از دیدگاه مدیران مدارس شهرتهران1
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخص
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف شناسایی راهکارهای توسعه مشارکت در واحدهای آموزشی از دیدگاه مدیران مدارس با روش پیمایشی اجرا گردید. جامعه آماری کلیه مدیران مدارس ابتدایی، راهنمایی، متوسطه و پیش دانشگاهی شهر تهران درسال تحصیلی83-82 به تعداد(3518) نفر و نمونه آماری (368) نفرکه با روش تصادفی طبقه ای با استفاده ازجدول تعیین حجم نمونه مورگان انتخاب گردید. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است که دارای48سوال پنج گزینه ای با استفاده ازمقیاس پنج درجه ای لیکرت تهیه گردید. روایی پرسشنامه توسط بیست نفر از صاحب نظران بررسی شد. پایایی پرسشنامه نیز بااستفاده از آلفای کرانباخ، محاسبه و ضریب پایایی72/. به دست آمد. نتایج به دست آمده از تحقیق حاضر نشان می دهد که مهم ترینراهکارهای توسعه مشارکت اولیای دانش آموزان در واحدهای آموزشی از دیدگاه مدیران مدارس در هر یک از قلمروهای ششگانه وظایف مدیریت آموزشی عبارتند از: در قلمرو آموزش و تدریس، شامل: همکاری در ایجاد هماهنگی بین فعالیتهای آموزشی و پرورشی مدرسه و خانواده در قلمرو امور مربوط به کارکنان،شامل: همکاری در برگزاری هر چه با شکوه تر مراسم بزرگداشت مقام معلم، تقدیر و تشکر از فرهنگیان و معلمان فعال، در قلمرو امور مربوط به دانشآموزان، شامل: همکاری و مساعدت در کاهش مشکلات آموزشی، تربیتی و اخلاقی فراگیران، در قلمرو امور مالی و اداری، شامل: مساعدت فکری به مدیریت برای اداره بهتر واحدهای آموزشی،ارائة کمکهای مالی و مادی به مدارس، همکاری در جذب و جلب کمکهای مالی و مادی خیرین به مدارس.در قلمرو رابطه مدرسه و اجتماع،شامل: حضور فعال در انجمن اولیا و مشارکت در فعالیتهای مدارس، همکاری در انعکاس نظریات و انتظارات مردم از مدارس، مساعدت در برقراری ارتباط مؤثر مدارس با مساجد و اماکن مذهبی و دینی جامعه،در قلمرو تسهیلات و تجهیزات، شامل: مشارکت در بهسازی و زیبا سازی محیط و فضاهای مدارس،همکاری در مرمت و تعمیر وسایل و امکانات و تجهیزات مدارس مورد بررسی قرار گرفت.
کلید واژگان
مشارکتراهکارها
توسعه
واحدهای آموزشی
مدیران مدارس
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2009-11-221388-09-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University



