آموزش کارآفرینی در دانشگاهها: (چهارچوبی برای برنامه ریزی، اجرا و ارزیابی برنامه های کارآفرینی)
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخص
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این تحقیق تهیه چهارچوبی برای طراحی، اجرا و ارزیابی برنامه های آموزش کارآفرینی در دانشگاهها بوده است. نوع تحقیق توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری آن دوگروه فعال در دانشگاههای دولتی است که در اجرای طرح «کاراد» مراکز کارآفرینی درآنها تشکیل شده است (اعضای هیات علمی، مدیران). براساس جدول نمونه گیری «مورگان و کوهن» تعداد269 نفر (شامل102 نفر از مدیران و167 نفر از اعضای هیات علمی) با استفاده از شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب گردید. با انجام مطالعات اولیه و مصاحبه های اکتشافی مؤلفههای اولیه در زمینه موضوع شناسایی و در یک ساختار منظم (مدل اولیه) قرار گرفت. با استفاده از این مولفهها پرسشنامه ای تهیه و پس از به دست آوردن روایی و اطمینان از اعتبار آن (795/0)، داده ها از نمونه های مورد مطالعه جمع آوری گردید. این داده ها با توجه به سوالات تحقیق و با استفاده از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی چون آزمونt تک گروهی و تحلیل عاملی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد که در برنامههای کارآفرینی برای آماده سازی دانش آموختگان کارآفرین در دانشگاه ها، باید به 20 عامل در چهار دسته مؤلفه اصلی (فلسفه و اهداف،مبانی نظری، مؤلفه های برنامه کار آفرینی و عوامل محیطی) توجه شود و نیازهای گروههای مورد بررسی در این زمینه متفاوت است. درنهایت بر اساس یافته های تحقیق چارچوبی برای طراحی، اجرا و ارزیابی برنامه های آموزش کارآفرینی پیشنهاد شد.
کلید واژگان
کارآفرینیبرنامه کارآفرینی
آموزش کارآفرینی
برنامهریزی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2009-11-221388-09-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University
شاپا
2008-6458Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
بررسی تأثیر آزادی اقتصادی بر روی توسعه کارآفرینی در کشورهای منتخب
محمدزاده, یوسف؛ حکمتی فرید, صمد؛ میر علی اشرفی, کبری (دانشکده کارآفرینیFaculty of Entrepreneurship, University of Tehran, 2016-08-22)کارآفرینی یکی از کلیدیترین ملزومات توسعة اقتصادی است؛ بنابراین، پژوهشگران همواره به شناسایی تعیینکنندههای توسعة فعالیتهای کارآفرینانه توجه داشتهاند. فضای اقتصادی آزاد و کاهش حجم دولت، بسترهایی برای تقویت کارآفرینی ...
-
ضرورت تقویت اکوسیستم کارآفرینی روستایی
رضایی, بیژن؛ نادری, نادر؛ سلیمانی, معین (دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان, 2019-02-20)امروزه کارآفرینی برای رشد و توسعه اقتصادی روستاها اهمیت زیادی دارد. کارآفرینی روستایی و اکوسیستمهایی که از آن حمایت میکنند، به عنوان راهکاری عملی برای توسعه روستایی شناخته شدهاند. اکوسیستمهای روستایی اغلب با کمبود ...
-
بررسی مفاهیم، نظریهها و مدلهای کارآفرینی اجتماعی و ارایه مدل مفهومی
ابطحی, سید حسین؛ شریفزاده, فتاح؛ ابراهیم پور, حبیب (پردیس فارابی دانشگاه تهرانCollege of Farabi, University of Tehran, 2010-07-23)مفهوم کارآفرینی در دهه های اخیر توجه جدی محافل علمی و سازمانهای دولتی و خصوصی را به خود جلب نموده است. مروری کوتاه در ادبیات کارآفرینی نشان می دهد که کارآفرینی به دلیل غلبه رویکرد اقتصادی در صدد ارائه روشهای جدید برای ...



