نقش شفافیت اطلاعات حسابداری بر رابطه بین مسئولیت اجتماعی و شهرت شرکت
(ندگان)پدیدآور
صراف, فاطمهیونسی, مهدی
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش، بررسی نقش شفافیت اطلاعات حسابداری بر رابطۀ بین مسئولیت اجتماعی و شهرت شرکت بوده است. قلمرو مکانی این تحقیق شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران و قلمرو زمانی سالهای بین 1387 تا 1396 است. در این تحقیق، شهرتِ شرکت متغیر وابسته و مسئولیت اجتماعی متغیر مستقل و شفافیت اطلاعات حسابداری متغیر تعدیلگر درنظر گرفته شد. تحقیق حاضر در زمرة تحقیقات کاربردی قرار دارد. چنانچه طبقهبندی انواع تحقیقات براساس ماهیت و روش مد ِّنظر قرار گیرد، پژوهش حاضر از لحاظ ماهیت، در زمرة تحقیقات توصیفی و از نظر روش نیز در دستة تحقیقات همبستگی قرار میگیرد. در این پژوهش، برای جمعآوری دادهها و اطلاعات، از روش کتابخانهای استفاده شد. در بخش دادههای پژوهش ازطریق جمعآوری دادههای شرکتهای نمونه با مراجعه به صورتهای مالی، یادداشتهای توضیحی و ماهنامۀ بورس اوراق بهادار انجام پذیرفت. براساس روش حذف سیستماتیک، تعداد 97 شرکت بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب شد. بهمنظور توصیف و تلخیص دادههای جمعآوریشده از آمار توصیفی و استنباطی بهره گرفته شده است. برای تحلیل دادهها، ابتدا از پیشآزمونهای ناهمسانی واریانس، آزمون F لیمر، آزمون هاسمن و سپس از آزمون رگرسیون چندمتغیره در تأیید و ردِّ فرضیههای تحقیق(نرمافزار ایویوز) استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان داد، بین مسئولیت اجتماعی و شهرت شرکتها رابطۀ معنادار وجود دارد. شفافیت اطلاعات حسابداری بر رابطۀ بین مسئولیت اجتماعی و شهرت شرکت تأثیرگذار است.
کلید واژگان
شفافیت اطلاعاتحسابداری
مسئولیت اجتماعی
شهرت شرکت
بورس اوراق بهادار تهران
شماره نشریه
20تاریخ نشر
2018-10-231397-08-01
ناشر
دانشگاه آزاداسلامی واحدتهران جنوبسازمان پدید آورنده
استادیار حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایرانکارشناس ارشد حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران



