جایگاه بینالمللی شدن آموزش عالی در منافع ملی جمهوری اسلامی ایران
(ندگان)پدیدآور
دهشیری, محمدرضاطاهری, مهدیرنجبر, حامدنوع مدرک
Textمقاله علمی- پژوهشی مستقل
زبان مدرک
فارسیچکیده
مطالعه روند رشد و توسعه کشورهای توسعه یافته، حکایت از این واقعیت دارد که نظامهای آموزش عالی، همواره یکی از ارکان و عامل بنیادی تکامل و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در این کشورها بوده است. بنابراین، کشورهایی که خواهان توسعه همه جانبه، متوازن و پایدار هستند، لازم است نظام آموزش عالی خود را به طور متوازن و پایدار توسعه بخشند. تحولات جهانی دهه 80 و تاثیر آن بر نظام و ساختار کشورها همچنین رسوخ پارادایم «کوچک شدن جهانی» و آگاهی ساکنان زمین از «جهان کوچک شده» سبب گردید که این تحولات نه تنها جنبههای «ذهنی» بلکه تمام ابعاد «عینی» زندگی «فردی» و «جمعی» انسان را متاثر سازد. از این رو بهره گیری از تهدیدهای ناشی از این پدیده و تبدیل آن به فرصت در جهت منافع ملی، قطعاً از ضرورتهای مهم و بنیادین در استراتژی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشورها در دهه حاضر خواهد بود بنحویکه موضوع بینالمللی شدن زیرساخت آموزش با تاکید و تمرکز بر مقوله آموزش عالی یکی از مهمترین مصادیق مستدل و مستند در این ادعاست. در این مقاله با نگاهی قیاسی و با استمداد از دیدگاه نایت بعنوان چهارچوب نظری تحقیق نسبت به مطالعه تطبیقی زیرساخت آموزش عالی و نقش آن در فرایند توسعه منافع ملی کشورها اقدام شد و در نهایت با تحلیل وضعیت موجود کشور در این زیرساخت و ضمن تاکید بر نقش آموزش در فرایند توسعه ملی نسبت به شناسایی خلاء موجود در این زمینه بر مبنای دورنمای مطلوب ترسیم شده در اسناد بالادستی نظام نظیر سند چشم انداز افق 1404 نسبت به پیشنهاد بایستههای تحقق موضوع در بهره برداری از این فرصت مغتنم در کشور اقدام گردید.
کلید واژگان
: جهانی شدنبینالمللی شدن
آموزش عالی فراملی
دیپلماسی فرهنگی
قدرت نرم
دانش فراملی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2017-01-201395-11-01
ناشر
دکتر مهدی ذاکریانسازمان پدید آورنده
دانشیاردانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجهاستادیار موسسه آموزش عالی مولوی و دکترای سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، تهران، ایران.
عضو هیئت علمی موسسه آموزش عالی مولوی
شاپا
1735-20452676-5136




