رتبهبندی اعتباری شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از رویکرد امتیاز بازار نوظهور
(ندگان)پدیدآور
جعفری, سیده محبوبهاحمدوند, میثمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در نوشتار حاضر، قصد داریم با استفاده از رویکرد امتیاز بازار نوظهور، رتبۀ اعتباری 47 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران را طی سالهای 1388 تا 1392 تعیین کنیم. این رویکرد، نسخۀ ارتقایافتۀ مدل مشهور امتیازZ (آلتمن[1]، 1968) محسوب میشود. برخلاف مدل اولیۀ امتیاز Z، از رویکرد امتیاز بازار نوظهور میتوان برای رتبهبندی اعتباری انواع شرکتها، اعم از تولیدی، غیرتولیدی، سهامی خاص و سهامی عام در بازارهای توسعهیافته یا نوظهور استفاده کرد. رویکرد امتیاز بازار نوظهور، ویژگیهای اعتباری شرکتهای فعال در بازارهای نوظهور را لحاظ کرده است و ابزار مناسبی برای محاسبۀ رتبۀ اعتباری آنها خواهد بود. رویکرد مزبور، با تلفیق نتایج تحلیل اعتباری بنیادی و معیارهای دقیق، به یک رتبه تعدیلشده دست مییابد، سپس آن را با مقادیر محاسبهشده ازسوی بازار و مؤسسات رتبهبندی اعتباری مقایسه میکند. طبق بررسیهای انجامشده و با استناد به اطلاعات مالی شرکتهای مشمول مادۀ 141 اصلاحیۀ قانون تجارت، مشاهده شد که در طول دورۀ زمانی پژوهش، رویکرد مذکور، بهطور متوسط، درماندگی مالی بیش از 96 درصد شرکتهای ایرانی را با موفقیت پیشبینی کرده است. نتایج پژوهش پیشرو نشان داد که برخی از شرکتهای منتخب، در منطقه تردید و یا درماندگی مالی قرار دارند و این موضوع میتواند توجه سرمایه-گذاران و اعتباردهندگان را به خود جلب کند.
کلید واژگان
رتبهبندی اعتباریورشکستگی
مادۀ 141 اصلاحیۀ قانون تجارت
رویکرد امتیاز بازار نوظهور
بورس اوراق بهادار تهران
شماره نشریه
10تاریخ نشر
2015-03-211394-01-01




