نقش رسانه در شکل گیری انتظارات اقتصادی پویا و مدیریت سبد داراییها
(ندگان)پدیدآور
پرویزیان, فرشادعرفانی, علیرضاابونوری, اسمعیلنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تاثیر رسانه بر اقتصاد از طریق ارایه اطلاعات و تغییر رفتار اقتصادی افراد، از جمله مباحث اساسی مطالعات رسانه و اقتصاد است. توجه به عنصر تکرار در رسانه برای اقناع مخاطب، بیانگر ایجاد شرایط پویایی وابسته به زمان در مدلهای تغییرپذیری خانواده GARCH به عنوان یکی از روشهای مرسوم مطالعات تغییر پذیری است. مقایسه نتایج حاصل از تخمین مدلهای تغییر پذیری BEKK-MGARCH و پویا DCC-MGARCH، برای بررسی تاثیر حضور رئیس کل بانک مرکزی در رسانه بر رفتار اقتصادی جامعه، بیانگر معنادار شدن روابط تغییرپذیری و همبستگیهای شرطی و ایجاد نوعی از الگوهای انتظاری وابسته به زمان است. طبق این مدل، ضریب تاثیر حضور مقام پولی در رسانه بر نرخ دلار و شاخص کل بورس، معنادار است. تاثیر حضور رسانهای مقام پولی بر نرخ دلار، از طریق برقراری همبستگی شرطی پویا بین تغییرات نرخهای دلار و سکه، موجب تاثیر فعالیت رسانهای مقام پولی بر قیمت سکه نیز در طول زمان میشود.
کلید واژگان
رسانهانتظارات
بانک مرکزی
مدلهای تغییر پذیری MGARCH
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
دانشگاه سمنانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری اقتصاد، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمناندانشیار گروه آموزشی اقتصاد، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان
استاد گروه آموزشی اقتصاد، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان




