طراحی فرآیند چرخش بنگاههای کوچک و متوسط در مرحله افول (مورد مطالعه: شرکت های فعال در صنعت مواد غذایی)
(ندگان)پدیدآور
دولتشاه, پیمانیزدخواستی, علیمزروعی نصرابادی, اسماعیلنوع مدرک
Textمدیریت استراتژیک(استراتژهای منابع انسانی- استراتژی های تولید- استراتژی های سرمایه گذاری- استراتژی های بازار و رقابتی)
زبان مدرک
فارسیچکیده
افول سازمانی پدیدهای هست که تمام انواع شرکتها را در برگرفته و عاملی در جهت تهدید بقاء آنها شده است. لذا مطالعه اقدامات شرکتهایی که افول را تجربه کرده و تلاش نمودهاند از این وضعیت خارج شوند، میتواند دیدگاهها و بینشهایی را در خصوص طیف وسیعی از استراتژیهای چرخش بکار گرفته شده توسط آنها به سایر شرکتها بدهند. لذا در این تحقیق، هدف طراحی فرآیندی برای چرخش کسبوکارهای کوچکومتوسط جهت خروج از افول میباشد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نوع آمیخته میباشد. در این تحقیق از استراتژی دادهبنیاد استفاده شده است. در مرحله اول با استفاده از روش نمونهگیری غیرتصادفی و ابزار مصاحبه، با تصمیمگیرندگان اصلی 11 شرکت فعال در صنعت مواد غذایی مصاحبههای نیمهساختار یافتهای صورت پذیرفت و 107 مولفه و 32 مقوله در قالب 6 بعد(دلایل افول، افول، شرایط زمینهای و مداخلهگر چرخش، استراتژی چرخش و بهبود وضعیت شرکت) شناسایی گردید. سپس پرسشنامهای که از مولفههای شناسایی شده در بخش کیفی بدست آمده است، بین شرکتهای فعال در صنعت مواد غذایی مستقر در شهرکهای صنعتی استان تهران که شرایط افول را داشتهاند و از طریق نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدهاند، جهت تایید یا رد مولفههای شناسایی شده، توزیع گردید. در نهایت با دستهبندی مقولههای شناسایی شده بر اساس مدل پارادیمی دادهبنیاد، در قالب شش بعد: علّی، محوری، راهبردی، زمینهای، مداخلهگر و پیامدها، فرآیند چرخش کسبوکارهای کوچک و متوسط تدوین گردید.
کلید واژگان
افول شرکتفرآیند چرخش
کسبوکارهای کوچک و متوسط
استراتژی دادهبنیاد
شماره نشریه
22تاریخ نشر
2020-01-211398-11-01
ناشر
دانشگاه مازندرانUniversity of Mazandaran
سازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایراندانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
استادیار گروه مدیریت و کارافرینی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
شاپا
2008-62372476-5287




