شناسایی و رتبهبندی شاخصهای موفقیت در مذاکره تجاری با روسها
(ندگان)پدیدآور
موقر, مرتضیعلیزاده ثانی, محسنپنبه کار, عباسنوع مدرک
Textمدیریت استراتژیک(استراتژهای منابع انسانی- استراتژی های تولید- استراتژی های سرمایه گذاری- استراتژی های بازار و رقابتی)
زبان مدرک
فارسیچکیده
شناخت و بهکارگیری شاخصهای موفقیت در مذاکرات، لازمه موفقیت در فرآیند هر مذاکره تجاری بینالمللی است. هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و اولویتبندی شاخصهای موفقیت در فرآیند مذاکرات تجاری بینالمللی با تجار روسیه از منظر تجار ایرانی میباشد. تحقیق با رویکرد ترکیبی و در دو فاز صورت گرفت. در فاز اول با اتخاذ استراتژی تحلیل محتوای کیفی، با استفاده از روش کتابخانهای و مصاحبه با خبرگان به «شناسایی شاخصهای موفقیت در فرآیند مذاکره تجاری با روسها» مبادرت شد. فاز دوم با رویکردی کمی و اتخاذ روش تصمیمگیری چند معیاره بهترین- بدترین (BWM) خطی و جلب نظر خبرگان این حرفه، به اولویتبندی این شاخصها منجر گردید. نتایج نشان داد در مرحلهی قبل از مذاکره، داشتن مترجم مسلط و قابلاعتماد، در مرحلهی حین مذاکره و عقد قرارداد، داشتن مشاور حقوقی و در مرحلهی پس از مذاکره، پایبندی ما به تعهدات بهعنوان مهمترین شاخصها برای موفقیت در مذاکره با روسها توسط خبرگان ارزیابی شدند. درنهایت از مجموع 40 شاخص موفقیت شناساییشده، پایبندی ما به تعهدات و گفتوگو راجع به میراث فرهنگی روسیه به ترتیب بیشترین و کمترین اهمیت را به خود اختصاص دادند. در خاتمه پیشنهاداتی چند برای تجار و محققین ارائه گردید.
کلید واژگان
مذاکرهمذاکره تجاری بینالمللی
روسیه
ایران
روش بهترین- بدترین خطی
شماره نشریه
21تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
دانشگاه مازندرانUniversity of Mazandaran
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایراناستادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
شاپا
2008-62372476-5287




