بررسی رابطه بین قدرت مدیر عامل و ارزش شرکت با نقش تعاملی رقابت بازار و حاکمیت شرکتی
(ندگان)پدیدآور
انوشیروانی, فرزانهساعدی, رحماننوع مدرک
Textمدیریت سازمانی(چالشهای کسب وکار -اخلاق و مسولیت اجتماعی -تحول سازمانی - عملکرد سازمانی -ریسک)
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف تحقیق بررسی رابطه بین قدرت مدیر عامل و ارزش شرکت با نقش تعاملی رقابت بازار و قلمرو مکانی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و قلمرو زمانی 1390 تا 1396 بوده است. بر اساس روش حذف سیستماتیک 145 شرکت به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید و به منظور تحلیل دادهها ابتدا آزمون های ناهمسانی واریانس،F-لیمر و هاسمن و آزمون جارک – برا و سپس آزمون رگرسیون چند متغیره برای تایید و رد فرضیه های تحقیق استفاده گردید. نتایج نشان داد هنگامی که رقابت در بازار محصول بالاست، قدرت مدیرعامل با ارزش شرکت رابطه مثبتی دارد و هنگامی که رقابت در بازار محصول بالا است و حاکمیت شرکتی قوی است، قدرت مدیرعامل با ارزش شرکت رابطه مثبتی دارد. در نتیجه هنگامی که بازارها رقابتی هستند، قدرت اجرایی مدیران افزایش مییابد و مدیران اجرایی با تصمیم گیریهای سریع و واکنش به تغییرات در شرایط بازار ارتباط برقرار میکنند. همچنین حاکمیت قوی شرکتها منجر به نظارت مؤثر بر مدیران میشود و باعث میگردد تا مدیران تصمیمات استراتژیک خود در جهت ارزش شرکت سوق دهند.
کلید واژگان
قدرت مدیر عاملارزش شرکت
رقابت بازار
حاکمیت شرکتی
سهامداران
مدیریت استراتژیک
شماره نشریه
20تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01
ناشر
دانشگاه مازندرانUniversity of Mazandaran
سازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه ازاد اسلامی واحد دولت آباد، اصفهان ایراناستادیار گروه حسابداری، دانشگاه ازاد اسلامی واحد دولت آباد، اصفهان ایران
شاپا
2008-62372476-5287




