نظریهی نهادی نوین تلفیقی و نقش آن بر ایجاد مزیت رقابتی
(ندگان)پدیدآور
مشبکی, اصغرخدامی, سهیلاتقوی شوازی, الهه
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
تئوری نهادی نوین بیان می دارد که سازمان ها بر اساس پذیرش فشارهای نهادی به طور اجتماعی مشروعیت، منابع و بقا کسب می کنند. این تئوری،عملیات سازمان را در بعد استراتژیکی و نهادی به عنوان پاسخ به فشارهای رقابتی و نهادی تشریح می کند.در تحقیقات مربوط به تئوری ها بیان شده است که تئوری نهادی نوین در تناقض با تئوری های دیگر نظیر تئوری هزینهی مبادله، مبتنی بر منبع و مزیت رقابتی پورتر است و در تصمیمات مدیریتی نمی توان از این تئوری استفاده کرد. در پاسخ گویی به این مسأله، هدف این مقاله دفاع از کاربرد تئوری نهادی نوین در جهت آگاه سازی رفتارهای مدیریتی به منظور خلق مزیت رقابتی است. در مقالهی حاضر از طریق ترکیب تئوری نهادی نوین با تئوری های هزینهی مبادله، مبتنی بر منبع و مزیت رقابتی پورتر سعی شده است که نقش تئوری نهادی نوین در خلق مزیت رقابتی تشریح شود. تحقیق حاضر از نظر هدف،کاربردی و از نظر روش، پیمایشی- تحلیلی است. جامعهی آماری تحقیق مذکور دو بانک اقتصاد نوین و پارسیان در شهر تهران است. نتایج نشان می دهد که این تئوری می تواند به عنوان رویکردی که ایجاد مزیت رقابتی را تشریح می کند ارائه شود.یعنی مزیت رقابتی نه تنها از طریق تمایز،منابع نامتجانس و کارایی به دست می آید بلکه هم چنین از طریق سازگاری فشارهای نهادی نیزبه دست می آید.
کلید واژگان
تئوری نهادی نوینتئوری هزینهی مبادله
تئوری مبتنی بر منابع
مزیت رقابتی
شماره نشریه
38تاریخ نشر
2010-08-231389-06-01
ناشر
دانشگاه مازندرانUniversity of Mazandaran
سازمان پدید آورنده
دانشیار مدیریت دانشگاه تربیت مدرسدانشجوی دکترای بازاریابی بین الملل دانشگاه تربیت مدرس
دانشجوی دکترای بازاریابی بین الملل دانشگاه تربیت مدرس
شاپا
2008-62372476-5287



