بررسی عوامل اثرگذار بر فرایند خلق دانش در شرکت های کوچک و متوسط استان مازندران
(ندگان)پدیدآور
آقاجانی, حسنعلیحسین زاده, سید علی اکبرنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
مدیریت دانش، به عنوان عاملی استراتژیک در تصمیمگیری، مستقیماً بر اثربخشی و رقابتپذیری سازمان ها تأثیر میگذارد. هدف تحقیق حاضر، بررسی عوامل اثرگذار بر فرایند خلق دانش در شرکتهای کوچک و متوسط سازمان صنایع و معادن استان مازندران بر اساس مدل نوناکا و تاگوچی است. جامعه ی آماری، 1151 نفر از مدیران شرکت های فعال در سازمان مذکور بوده است که تعداد 300 نفر به عنوان نمونه انتخاب، سپس با جمعآوری دادهها با استفاده از پرسش نامه ی استاندارد لی و چوی و تحلیل آن ها به آزمون فرضیات تحقیق پرداخته شده است. یافتهها نشان داده است که هر چهار متغیّر مورد بررسی یعنی اجتماعیسازی، برونیسازی، ترکیب و درونیسازی، به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر فرایند خلق دانش با ضرائب 29/1، 87/0، 26/1 و 94/0 اثرگذاری داشتهاند. در پایان نتیجهگیری شده است که فرایند خلق دانش متغیّری نامشهود است و هر گونه ارتقا در آن در سطح جامعه ی آماری مورد مطالعه میتواند از طریق توجه به متغیّرهای چهارگانه تبیین کننده آن در دنیای واقعی، عملی شود
کلید واژگان
فرایند خلق دانششرکت های کوچک و متوسط
مازندران
شماره نشریه
6تاریخ نشر
2012-02-201390-12-01
ناشر
دانشگاه مازندرانUniversity of Mazandaran
سازمان پدید آورنده
عضو هیات علمی دانشگاه مازندرانکارشناس ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه مازندران
شاپا
2008-62372476-5287




