ارائه الگویی تطبیق یافته جهت بخش بندی مشتریان بانکها بر اساس ارزش دوره عمر آنها
(ندگان)پدیدآور
غلامیان, محمدرضانیک نام, زهرانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
استفاده از ابزارهایی تحت عنوان امتیاز بندی مشتریان باعث میشود سازمان بیشترین تلاش خود را برای شناسایی، جذب و حفظ مشتریان با سودآوری بیشتر متمرکز کند. ارزش طول عمر مشتری، میتواند به عنوان ملاک ارزشگذاری مشتریان، چارچوب مناسبی برای این کار باشد. هدف اصلی از این مقاله ارائه الگویی تطبیق یافته جهت بخشبندی مشتریان در صنعت بانکداری خرد به کمک مدل مرجع RFM میباشد. این تحقیق بر اساس متدولوژی مشهور CRISP_DM شکل گرفته است. روش تحقیق توصیفی و از نوع پیمایشی بوده و بعد از ارائه مدل، بخش بندی و رتبه بندیی بر روی اطلاعات حساب جاری تعدادی از مشتریان یکی از بانک های خصوصی با استفاده از مدل ارائه شده و مدل مرجع انجام شده و برتری مدل ارائه شده نسبت به مدل مرجع، به کمک تابع کیفیت خوشهها نشان داده میشود. در نهایت نمونهای از کاربرد بخشبندی مشتریان جهت تحلیل رفتار مشتریان هر بخش و استراتژیهای پیشنهادی ارائه میشود.
کلید واژگان
ارزش دوره عمر مشتریبخشبندی مشتریان
بانکداری
مدل RFM
دادهکاوی
شماره نشریه
7تاریخ نشر
2012-08-221391-06-01
ناشر
دانشگاه مازندرانUniversity of Mazandaran
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه علم وصنعت ایرانکارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه علم و صنعت ایران
شاپا
2008-62372476-5287




