نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorرضوی, عباسfa_IR
dc.contributor.authorنوذری, داریوشfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T05:15:44Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T05:15:45Z
dc.date.available1399-07-09T05:15:44Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T05:15:45Z
dc.date.issued2005-11-22en_US
dc.date.issued1384-09-01fa_IR
dc.date.submitted2016-11-22en_US
dc.date.submitted1395-09-02fa_IR
dc.identifier.citationرضوی, عباس, نوذری, داریوش. (1384). تأثیر ترتیب ارائه مثال و تعمیم از طریق چندرسانه ای های آموزشی بر یادگیری و پایداری مفاهیم. فصلنامه روان شناسی تربیتی, 1(1), 33-46. doi: 10.22054/jep.2005.5951fa_IR
dc.identifier.issn2538-3183
dc.identifier.issn2538-3191
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22054/jep.2005.5951
dc.identifier.urihttp://jep.atu.ac.ir/article_5951.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/278360
dc.description.abstractاستفاده از چندرسانه ای های آموزشی و دیگر تجارب یادگیری، به یادگیری هرچه بهتر و عمیق تر می انجامد. یکی از انواع یادگیری، یادگیری مفاهیم و یکی از عوامل مؤثر بر یادگیری مفاهیم، مثال است. این پژوهش با هدف بررسی ترتیب ارائه مثال و تعمیم در یادگیری مفاهیم از طریق چندرسانه ای های آموزشی شکل گرفت. فرضیه های پژوهش به این نکته اشاره داشت که بین یادگیری و یادداری دانش آموزانی که به آنها ابتدا تعمیم و سپس مثال داده می شود، با آنهایی که ابتدا مثال و سپس تعمیم دریافت می کنند، تفاوت معناداری وجود ندارد. برای بررسی سؤالات، ابتدا فهرستی از مدارس ابتدایی پسرانه شهر دلیجان تهیه شد و به صورت تصادفی یکی از مدارس انتخاب گردید و سپس از میان دانش آموزان آن مدرسه ۳۲ نفر به صورت تصادفی و در دو گروه انتخاب شد و با توجه به دو ابزار اصلی پژوهش یعنی چندرسانه ای آموزشی و آزمون سنجش میزان توانایی شناختی دانش آموزان کار پژوهشی انجام گرفت. پیش از آموزش و پس از آن به دانش آموزان سؤالاتی داده شد. مجدداً دو هفته پس از اجرای آموزش به دانش آموزان، سؤالاتی داده شد تا میزان یادگیری و یادداری آنان مورد بررسی و مقایسه قرار گیرد. با استفاده از آزمون t برای دو گروه مستقل، داده ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین دو گروه در یادگیری مفاهیم تفاوت معناداری وجود ندارد، ولی تفاوت بین میانگین دو گروه در پایداری مفاهیم در سطح اطمینان معنادار است. با استفاده از نتایج این پژوهش می توان توصیه کرد چنانچه هدف از آموزش ماندگاری آموخته ها برای مدت طولانی در ذهن یادگیرنده است، از روش مثالی برای آموزش مفاهیم استفاده شود؛ یعنی ابتدا مثال و سپس تعمیم ارائه گردد.fa_IR
dc.format.extent3252
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علامه طباطباییfa_IR
dc.publisherAllameh Tabataba’i Universityen_US
dc.relation.ispartofفصلنامه روان شناسی تربیتیfa_IR
dc.relation.ispartofEducational Psychologyen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22054/jep.2005.5951
dc.subjectآموزش مفاهیمfa_IR
dc.subjectمثالfa_IR
dc.subjectتعمیمfa_IR
dc.subjectچندرسانه ای های آموزشیfa_IR
dc.titleتأثیر ترتیب ارائه مثال و تعمیم از طریق چندرسانه ای های آموزشی بر یادگیری و پایداری مفاهیمfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دانشگاه علامه طباطباییfa_IR
dc.contributor.departmentهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییfa_IR
dc.citation.volume1
dc.citation.issue1
dc.citation.spage33
dc.citation.epage46


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد