• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه روان شناسی تربیتی
    • دوره 8, شماره 26
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه روان شناسی تربیتی
    • دوره 8, شماره 26
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه تأثیر آموزش به روش نقشه‏های مفهومی به عنوان یک روش مبتنی بر ساخت‏گرایی با روش تلفیقی بر یادگیری درس علوم دانش آموزان پایه سوم استان البرز (مجری ارزشیابی توصیفی)

    (ندگان)پدیدآور
    زبرجدیان, زهرهنیلی احمد ابادی, محمدرضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    191.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    این مطالعه‏ی شبه تجربی با هدف مقایسه تأثیر آموزش برمبنای نقشه مفهومی با روش تلفیقی در یادگیری درس علوم دانش‏آموزان پایه سوم استان البرز صورت گرفته است. تعداد 4 دانش‏آموز پایه سوم به روش نمونه‏گیری تصادفی انتخاب و در 2 گروه گواه و آزمایش کاربندی شدند. پس از اجرای پیش‏آزمون، هر دو گروه به مدت 12جلسه و در طول 3ماه به ترتیب تحت آموزش با روش آموزش تلفیقی و روش نقشه مفهومی قرارگرفته و سپس پس‏آزمون اجراگردید. برای جمع آوری داده‏ها از یک آزمون پیشرفت تحصیلی برای ارزشیابی حیطه‏های دانش و یادگیری معنی دار دانش‏آموزان در درس علوم استفاده گردید. نتایج با استفاده از نرم‏افزار spss و با آزمونt با نمونه‏های زوج و مستقل مورد تجزیه وتحلیل آماری قرارگرفت و نشان داد در داخل گروه‏ها، بین نمرات پیش‏آزمون و پس‏آزمون هر گروه در 2 آزمون «دانش و یادگیری معنادار» تفاوت معنی‏دار بوده است. یعنی هر دو روش آموزشی در ارتقای دانش و یادگیری معنی‏دار دانش‏آموزان مؤثر بوده است. همچنین اختلاف میانگین نمرات پس‏آزمون دانش و یادگیری معنی‏دار گروه آزمایش بیشتر از گروه گواه بود ولی آزمون آماری t مستقل تفاوت معنی‏داری را در سطح دانش نشان نداد، این اختلاف میانگین‏ها تنها در بعد یادگیری معنی‏دار، از نظر آماری معنی‏دار بود. پس روش آموزش نقشه‏های مفهومی در مواردی که نیاز به یادگیری عمیق و سطح بالا از مطالب درسی وجوددارد، توصیه می‏گردد.
    کلید واژگان
    روش‏های آموزشی
    روش نقشه های مفهومی
    روش تلفیقی
    یادگیری معنادار
    ارزشیابی ساخت‏گرایانه
    فرایندیاددهی و یادگیری

    شماره نشریه
    26
    تاریخ نشر
    2012-12-21
    1391-10-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبایی
    Allameh Tabataba’i University
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری علوم تربیتی zohreh_zebarjadian@yahoo.com
    - استادیار دانشگاه علامه طباطبائی

    شاپا
    2538-3183
    2538-3191
    URI
    http://jep.atu.ac.ir/article_2462.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/278345

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب