• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه روان شناسی تربیتی
    • دوره 9, شماره 27
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه روان شناسی تربیتی
    • دوره 9, شماره 27
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    رابطه ارزش تکلیف و اضطراب امتحان: بررسی نقش واسطه‏ای جهت‏گیری هدفی

    (ندگان)پدیدآور
    درتاج, فریبرز
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    212.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    اضطراب امتحان مسئله‏ای است که با عملکرد تحصیلی ارتباط دارد و شدت آن به عملکرد فرد آسیب زده و منجر به افت تحصیلی می‏شود و ارزش تکلیف به عنوان یک عامل مهم در رشد تحصیلی می‏تواند به واسطه جهت‏گیری هدفی بر اضطراب امتحان اثر داشته باشد. این پژوهش با هدف ارزیابی اثر مستقیم و غیر مستقیم ارزش تکلیف از طریق جهت گیری هدفی بر اضطراب امتحان انجام شد. روش: این مطالعه در سال 91 روی 350 نفر از دانش‏آموزان مقطع متوسطه شهر‏کرمان که با استفاده از روش نمونه‏گیری خوشه‏ای چند مرحله‏ای انتخاب شدند انجام شد. واحدهای پژوهش به پرسشنامه‏های ارزش تکلیف پینتریچ و دی‏گروت، جهت‏گیری هدفی الیوت و مک گریگور و اضطراب امتحان فریدبن پاسخ دادند. به منظور ارزیابی روابط بین متغیرهای مکنون و اندازه‏گیری شده در مدل پیشنهادی، از مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد و داده‏ها با نرم افزار لیزرل8.7 تحلیل شد. یافته‏ها: مدل ارزیابی شده از شاخص‏های برازندگی خوبی برخوردار بود. متغیر مکنون ارزش تکلیف به طور مستقیم و غیر‏مستقیم از طریق جهت گیری هدفی بر اضطراب امتحان اثرگذار بود. جهت‏گیری هدفی نیز بر اضطراب امتحان اثر مستقیم داشت. همچنین در این الگو، تمام وزن‏های رگرسیونی از نظر آماری در سطح 0.05 معنی‏دار هستند. نتیجه گیری:ارزش تکلیف بر اضطراب امتحان اثر مستقیم و غیر مستقیم دارد. نتایج همچنین اثر مستقیم جهت گیری هدفی بر اضطراب امتحان را نشان می‏دهد.
    کلید واژگان
    ارزش تکلیف
    جهت‏گیری هدفی
    اضطراب امتحان
    مدل‏یابی معادلات ساختاری

    شماره نشریه
    27
    تاریخ نشر
    2013-03-21
    1392-01-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبایی
    Allameh Tabataba’i University
    سازمان پدید آورنده
    - دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی f_dortaj@yahoo.com

    شاپا
    2538-3183
    2538-3191
    URI
    http://jep.atu.ac.ir/article_2471.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/278324

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب