• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه روان شناسی تربیتی
    • دوره 9, شماره 27
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه روان شناسی تربیتی
    • دوره 9, شماره 27
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثر هیجان خشم و سبک‏های شناختی بر فرایند تصمیم‏گیری با واسطه‏گری تمایلات فراشناختی: ارائه مدلی یکپارچه در تصمیم‏گیری

    (ندگان)پدیدآور
    جوکار, بهرامرحیمی, مهدی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    300.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف از پژوهش حاضر بررسیمکانیسم فرایند تصمیم گیری از منظر شناخت داغ می‏‏باشد. در همین راستا، نقش خشم بهعنوان یک هیجان (همراه با نیمرخ شناختی) و سبک‏ها‏‏ی شناختی (نیاز به شناخت، نیازبه ساختار و نیاز به قطعیت) به عنوان شاخص انگیزش بر تصمیم‏گیری تحلیلی مبتنی برمدل پردازش دوگانه کلازینسکی (2004) مورد بررسی قرار گرفت. در این مدل تمایلاتفراشناختی نقش واسطه متغیرهای پیش بین را با تصمیم گیری ایفا می‏‏کند. تفکر فعالروشنفکرانه نیز شاخص تمایلات فراشناختی می‏‏باشد. گروه نمونه پژوهش حاضر را 223دانشجوی دختر و پسر مقطع کارشناسی دانشگاه شیراز شکل دادند. مقیاس نیاز به شناخت(کاچیوپو و همکاران، 1996)، نیاز به ساختار و نیاز به قطعیت (تامپسون و همکاران،1992)؛ خشم (لرنر و کلتنر، 2000)، ارزیابی شناختی (اسمیت و الزورت، 1985)، تفکرفعال روشنفکرانه (استانوویچ و وست، 2007) و تصمیم‏گیری (کلازینسکی، 2001) مورداستفاده قرار گرفتند. روایی و پایایی مقیاس‏ها‏‏ مورد تأیید قرار گرفت. یافته‏ها‏‏یپژوهش نشان می‏‏دهند که خشم به صورت مستقیم و غیر مستقیم (از طریق تفکرروشنفکرانه) تصمیم‏گیری‏تحلیلی را به صورت منفی پیش‏بینی می‏‏کند؛ نیاز به شناختنیز به همین شکل اما در جهت مثبت پیش‏بینی‏ کننده تصمیم‏گیری می‏‏باشد؛ نیاز بهساختار تنها با واسطه تفکر روشنفکرانه ‏تصمیم‏گیری‏تحلیلی را به صورت منفی پیش‏بینیمی‏‏کند و نیاز به قطعیت پیش‏بینی‏کننده نمی‏‏باشد. ارزیابی‏ها‏‏ی شناختی قطعیت ومسئولیت/کنترل فردی نیز نیمرخ شناختی هیجان خشم را تشکیل می‏‏دهند
    کلید واژگان
    خشم
    ارزیابی شناختی
    سبک‏ها‏‏ی شناختی
    تفکر فعال روشنفکرانه
    تصمیم‏گیری تحلیلی. مقدمه

    شماره نشریه
    27
    تاریخ نشر
    2013-03-21
    1392-01-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبایی
    Allameh Tabataba’i University
    سازمان پدید آورنده
    - دانشیار گروه روان‏شناسی تربیتی دانشگاه شیراز jowkar@shirazu.ac.ir
    استادیار گروه روان‏شناسی و علوم تربیتی دانشگاه یزد

    شاپا
    2538-3183
    2538-3191
    URI
    http://jep.atu.ac.ir/article_2470.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/278323

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب