نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorگنجی, کامرانfa_IR
dc.contributor.authorیعقوبی, ابوالقاسمfa_IR
dc.contributor.authorلطفعلی, رضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T05:15:37Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T05:15:37Z
dc.date.available1399-07-09T05:15:37Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T05:15:37Z
dc.date.issued2013-03-21en_US
dc.date.issued1392-01-01fa_IR
dc.date.submitted2013-01-07en_US
dc.date.submitted1391-10-18fa_IR
dc.identifier.citationگنجی, کامران, یعقوبی, ابوالقاسم, لطفعلی, رضا. (1392). اثر بخشی آموزش مهارت‏های پرسشگری به معلمان بر تفکر انتقادی دانش‏آموزان متوسطه. فصلنامه روان شناسی تربیتی, 9(27), 2-26.fa_IR
dc.identifier.issn2538-3183
dc.identifier.issn2538-3191
dc.identifier.urihttp://jep.atu.ac.ir/article_2467.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/278320
dc.description.abstractهدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مهارت‏های پرسشگری به معلمان بر میزان تفکر انتقادی دانش‏آموزان پسر دوره متوسطه بود. طرح پژوهش حاضر شبه آزمایشی و از نوع پیش‏آزمون- پس‏آزمون باگروه کنترل است. جامعه آماری راکلیه دانش‏آموزان پسر دوره متوسطه شهرستان ملایر تشکیل می‏دادند، از این جامعه 219 دانش‏آموز سال دوم و سوم رشته‏های علوم انسانی و الکتروتکنیک به صورت تصادفی انتخاب و در دو گروه (113کنترل، 106 آزمایشی) در قالب 8 کلاس مورد بررسی قرار گرفتند. دبیران 4 کلاس (درس‏های فلسفه، منطق، دینی، الکترونیک کاربردی) به عنوان گروه آزمایشی دوره مهارت‏های پرسشگری را دریافت و دبیران 4 کلاس دیگر به عنوان گروه کنترل در این دوره شرکت نکردند. برای گردآوری اطلاعات پژوهش از آزمون مهارت‏های تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم«ب» (فاشیون و فاشیون، 1997) استفاده شد. داده‏ها با آزمون های t و تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. یافته‏ها نشان داد که دانش‏آموزان هردوگروه از نظر سن، معدل، بهره هوشی و تفکر انتقادی و زیر مقیاس‏های آن باتوجه به نمره‏های پیش‏آزمون همگن بودند. تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مهارت‏های پرسشگری به معلمان باعث افزایش 12 درصدی تفکر انتقادی دانش‏آموزان شده است. در پنج زیر مقیاس تفکر انتقادی؛ تحلیل 9 درصد، ارزیابی 12درصد، استنتاج 4 درصد، استدلال قیاسی 6 درصد واستدلال استقرایی 5 درصد افزایش یافته بود. تفاوت میانگین نمره مهارت‏های تفکر انتقادی به طور کلی و پنج زیر مقیاس آن در دانش‏آموزان رشته‏های الکتروتکنیک وعلوم انسانی معنادار نبود.fa_IR
dc.format.extent303
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علامه طباطباییfa_IR
dc.publisherAllameh Tabataba’i Universityen_US
dc.relation.ispartofفصلنامه روان شناسی تربیتیfa_IR
dc.relation.ispartofEducational Psychologyen_US
dc.subjectمهارت‏های پرسشگریfa_IR
dc.subjectتفکرfa_IR
dc.subjectتفکر انتقادیfa_IR
dc.subjectآموزش معلمانfa_IR
dc.titleاثر بخشی آموزش مهارت‏های پرسشگری به معلمان بر تفکر انتقادی دانش‏آموزان متوسطهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر، گروه روان‏شناسی ganji@iau-malayer.ac.irfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار دانشگاه بوعلی سینا، گروه روان‏شناسیfa_IR
dc.contributor.department- کارشناس ارشد روان‏شناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدانfa_IR
dc.citation.volume9
dc.citation.issue27
dc.citation.spage2
dc.citation.epage26
nlai.contributor.orcid0000-0002-1949-6814


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد