• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه روان شناسی تربیتی
    • دوره 8, شماره 24
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه روان شناسی تربیتی
    • دوره 8, شماره 24
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    طراحی آموزشی و محیط‏های یادگیری با رویکرد تلفیقی: نقدی بر مدل‏های پیشین و ارائه مدلی نوین در این زمینه

    (ندگان)پدیدآور
    زارعی زوارکی, اسماعیل
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    869.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مطالعه حاضر با هدف بررسی، تحلیل و نقد مدل‏های پیشین طراحی‏آموزشی و محیط‏های یادگیری و ارائه مدلی نوین در این زمینه با رویکرد تلفیقی انجام شده است. سؤال‏های اساسی در این مطالعه عبارت بودند از: 1) نقاط قوت و ضعف مدل‏های رایج جهانی در زمینه طراحی آموزشی و محیط‏های یادگیری کدامند؟ 2) مدل مناسب مبتنی بر رویکرد تلفیقی در زمینه طراحی آموزشی و محیط‏های یادگیری کدام است؟ برای پاسخگویی به سؤال‏های مذکور از روش تحقیق توصیفی- تحلیلی مبتنی بر روش جورج بردی استفاده گردید. ابتدا با استفاده از منابع مختلف فارسی و انگلیسی کتابخانه‏ای، منابع انگلیسی موجود در شبکه وب، مکاتبه با طراحان برخی از مدل‏های رایج جهانی طراحی آموزشی و محیط‏های یادگیری و همچنین مراجعه به وب سایت‏های مربوطه، اطلاعات اولیه برای استخراج نقاط قوت و ضعف مدل‏های پیشین طراحی آموزشی و محیط‏های یادگیری استخراج و جمع‏آوری گردید. سپس براساس دو معیار کلیدی عناصر اساسی مورد نیاز در یک برنامه جامع طراحی آموزشی و نوع رویکرد به موضوع طراحی آموزشی، مدل‏های انتخابی مورد تحلیل، مقایسه و نقد قرار گرفته و در نهایت مدل نوینی ارائه گردید. جامعه آماری در این تحقیق شامل کلیه مدل‏های طراحی آموزشی و محیط‏های یادگیری است که بیش از چهل مدل می‏باشد. نمونۀ آماری مطالعه شامل هشت مدل طراحی آموزشی و محیط‏های یادگیری است که با روش نمونه گیری هدفمند از میان جامعه آماری انتخاب گردید. یافته‏های این مطالعه حاکی از آن است که مدل‏های طراحی آموزشی و محیط‏های یادگیری دربرگیرنده‏ی کلیه عناصر اساسی مورد نیاز در یک برنامه جامع طراحی آموزشی و محیط‏های یادگیری نیستند و این عامل باعث شده است تا فرایند طراحی آموزشی به صورت جامع مدنظر قرار نگیرد. همچنین ارائه‏کنندگان مدل‏های پیشین طراحی آموزشی و محیط‏های یادگیری با رویکرد مستقل به طراحی مدل خویش پرداخته‏اند و این باعث شده است تا نتوان از کلیه ظرفیت‏ها و امکانات در فرایند طراحی آموزشی و محیط‏های یادگیری بهره گرفت. نویسنده مقاله حاضر سعی کرده است تا در مدل نوین خود، ضمن بهره‏گیری از رویکرد تلفیقی که نگاه کاملاً جدید و متفاوتی در طراحی‏آموزشی و محیط‏های یادگیری است، عناصر اساسی موردنیاز در یک برنامه جامع طراحی آموزشی و محیط‏های یادگیری را نیز مدنظر قرار دهد. علاوه بر آن، مبانی فلسفی، ویژگی‏ها، اصول و الزامات بکارگیری مدل نوین نیز تبیین شده است.
    کلید واژگان
    طراحی آموزشی و محیط‏های یادگیری
    مدل‏های طراحی آموزشی
    رویکرد تلفیقی

    شماره نشریه
    24
    تاریخ نشر
    2012-08-22
    1391-06-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبایی
    Allameh Tabataba’i University
    سازمان پدید آورنده
    استادیار دانشگاه علامه طباطبائی ezaraii@yahoo.com

    شاپا
    2538-3183
    2538-3191
    URI
    http://jep.atu.ac.ir/article_2392.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/278307

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب