پیشبینی یادگیری زبان انگلیسی در دختران و پسران بر اساس هوش موفّق، خِرَد و خلاقیت
(ندگان)پدیدآور
اسماعیل نیا, سعیدصرامی, غلامرضابنی جمالی, شکوه الساداتنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هوش موفّق، خِرَد و خلاقیت را میتوان از ویژگیهای مهم موفقیت در یادگیری زبان انگلیسی به شمار آورد. این پژوهش برای تعیین نقش پیشبینی کنندگی هوش موفّق، خِرَد و خلاقیت در یادگیری زبان انگلیسی در دختران و پسران انجام گرفته است. روش این پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی، و جامعۀ آماری کلیۀ زبان آموزان، زبان انگلیسی دختر و پسر شهرستانهای قائمشهر، بابل و ساری که در سال97 ـ1396 مشغول به تحصیل بودند، که از این تعداد، نمونهای به حجم 625 نفر انتخاب گردید که 351 نفر از آنها پسر و 274 نفر دختر بودند، که به سه پرسشنامۀ هوش موفّق استرنبرگ با مجموع (36) سؤال و ضریب پایایی 88/0 و پرسشنامۀ خِرَد آردلت(29) با ضریب پایایی 84/0 و پرسشنامه خلاقیت عابدی با (60) سؤال و ضریب پایایی 89/0،که در مجموع به (125) سؤال پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیری استفاده شده است. نتایج نشان داد که مؤلفههای هوش موفق و خلاقیت میتوانند در پیشبینی یادگیری زبان نقش داشته باشند.نتایج پژوهش حاضر همچنین نشان داد که هوش موفّق، خِرَد و خلاقیت از عوامل بسیار مهم در یادگیری زبان انگلیسی هستند که با اجرای صحیح آنها در کلاس وآموزش آنها به زبان آموزان میتوان بهطور مستقیم فرایند یادگیری را ارتقا بخشید.
کلید واژگان
هوش موفّقخِرَد
خلاقیّت
یادگیری زبان انگلیسی
شماره نشریه
54تاریخ نشر
2019-12-221398-10-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایراناستادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. *(نویسنده مسوول) ghrsar2@gmail.com.
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
شاپا
2538-31832538-3191




