دلزدگی تحصیلی از درس مطالعات اجتماعی بر اساس ساختار کلاس، کیفیت تدریس و حمایت عاطفی معلم
(ندگان)پدیدآور
حکمتیان, ملیحهنوشادی, ناصرنیکدل, فریبرزنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر، پیش بینی دلزدگی تحصیلی دانش آموزان در درس مطالعات اجتماعی بر اساس متغیرهای ساختار کلاس، کیفیت تدریس و حمایت عاطفی معلم بود. جامعه آماری این پژوهش تمامی دانش آموزان دختر و پسر کلاس نهم متوسطه شهرشیراز در سال تحصیلی 96- 1395 بود. نمونه آماری به تعداد 379 نفر به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب گردید. روش پژوهش توصیفی- همبستگی از نوع پیشبینی بود. برای جمع آوری دادههای مورد نیاز از مقیاسهای دلزدگی تحصیلی (پکران و همکاران ، 2005)، کیفیت تدریس کریاکیدز و همکاران (2000)، حمایت عاطفی معلم ساکیز (2007) و ساختار کلاس الیوت و چرچ (2001) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار spss استفاده بهعمل آمد.نتایج نشان دادند که ابعاد ساختارکلاس (جذابیت تکلیف، مرجعیت و سخت گیری در ارزشیابی) توانایی پیش بینی کنندگی منفی و معناداری برای دلزدگی تحصیلی داشتند. دیگر یافته ها حاکی از این بود که بین کیفیت تدریس و حمایت عاطفی معلم با دلزدگی تحصیلی دانش آموزان در درس مطالعات اجتماعی رابطه منفی و معنی داری وجود داشت.
کلید واژگان
دلزدگی تحصیلیساختار کلاس
کیفیت تدریس
حمایت عاطفی معلم
مطالعات اجتماعی
یادگیری
شماره نشریه
49تاریخ نشر
2018-10-231397-08-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
دانشجو کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه یاسوجاستادیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یاسوج
استادیار گروه روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه یاسوج
شاپا
2538-31832538-3191




