• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه روان شناسی تربیتی
    • دوره 13, شماره 43
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه روان شناسی تربیتی
    • دوره 13, شماره 43
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    الگوی ساختاری روابط بین نیازهای اساسی روان‌شناختی، انگیزش تحصیلی و درگیری تحصیلی در زبان انگلیسی

    (ندگان)پدیدآور
    غلامعلی لواسانی, مسعودخضری آذر, هیمنصالحی نجفی, مهسامالکی, اسداله
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    617.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف پژوهش حاضر، بررسی روابط بین نیازهای اساسی روان­شناختی، انگیزش تحصیلی و درگیری تحصیلی دانش­آموزان در درس انگلیسی به روش الگویابی معادلات ساختاری بود. بدین­منظور، 423 نفر از دانش­آموزان سال دوم و سوم دوره متوسطه شهر ابهر (127 پسر و 296 دختر) با استفاده از نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای انتخاب شده و به پرسشنامه نیازهای اساسی روان­شناختی ایلاردی و همکاران (1993)؛ انگیزش تحصیلی والرند و همکاران (1989) و درگیری تحصیلی آسور، کاپلان و روث (2002) پاسخ دادند. یافته­های به­دست آمده با استفاده از روش الگویابی معادلات ساختاری نشان داد که برآورده شدن نیازهای اساسی روان­شناختی، اثر مستقیم مثبت و معناداری بر انگیزش درونی، تنظیم درون فکنی­شده و تنظیم همانند شده دارد، اثر مستقیم نیازهای اساسی روان­شناختی بر روی بی­انگیزگی، منفی و معنادار؛ اما تأثیر آن بر انگیزش بیرونی معنادار نبود. همچنین نتایج نشان داد که رابطه برآورده شدن نیازهای اساسی روان­شناختی و درگیری تحصیلی از طریق انگیزش تحصیلی میانجی­گری شد. اثر مستقیم انگیزش درونی و تنظیم همانند شده بر درگیری، مثبت و معنادار و اثر بی انگیزگی، منفی و معنادار بود؛ اما اثر تنظیم درون فکنی­شده و بیرونی بر درگیری معنادار نبود. به­طور کلی می­توان نتیجه گرفت که نیازهای اساسی روان­شناختی با واسطه­گری انگیزش تحصیلی بر درگیری در درس انگلیسی تأثیر دارند.
    کلید واژگان
    انگیزش درونی
    انگیزش بیرونی
    تنظیم درون فکنی‌شده
    تنظیم همانند شده
    نیازهای اساسی روان‌شناختی

    شماره نشریه
    43
    تاریخ نشر
    2017-03-21
    1396-01-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبایی
    Allameh Tabataba’i University
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار/ دانشگاه تهران
    دانشجوی دکتری/ دانشگاه تهران
    دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران
    دانشگاه ازاد اسلامی ارومیه

    شاپا
    2538-3183
    2538-3191
    URI
    https://dx.doi.org/10.22054/jep.2017.7760
    http://jep.atu.ac.ir/article_7760.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/278186

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب