الگوی ساختاری روابط بین نیازهای اساسی روانشناختی، انگیزش تحصیلی و درگیری تحصیلی در زبان انگلیسی
(ندگان)پدیدآور
غلامعلی لواسانی, مسعودخضری آذر, هیمنصالحی نجفی, مهسامالکی, اسدالهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی روابط بین نیازهای اساسی روانشناختی، انگیزش تحصیلی و درگیری تحصیلی دانشآموزان در درس انگلیسی به روش الگویابی معادلات ساختاری بود. بدینمنظور، 423 نفر از دانشآموزان سال دوم و سوم دوره متوسطه شهر ابهر (127 پسر و 296 دختر) با استفاده از نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شده و به پرسشنامه نیازهای اساسی روانشناختی ایلاردی و همکاران (1993)؛ انگیزش تحصیلی والرند و همکاران (1989) و درگیری تحصیلی آسور، کاپلان و روث (2002) پاسخ دادند. یافتههای بهدست آمده با استفاده از روش الگویابی معادلات ساختاری نشان داد که برآورده شدن نیازهای اساسی روانشناختی، اثر مستقیم مثبت و معناداری بر انگیزش درونی، تنظیم درون فکنیشده و تنظیم همانند شده دارد، اثر مستقیم نیازهای اساسی روانشناختی بر روی بیانگیزگی، منفی و معنادار؛ اما تأثیر آن بر انگیزش بیرونی معنادار نبود. همچنین نتایج نشان داد که رابطه برآورده شدن نیازهای اساسی روانشناختی و درگیری تحصیلی از طریق انگیزش تحصیلی میانجیگری شد. اثر مستقیم انگیزش درونی و تنظیم همانند شده بر درگیری، مثبت و معنادار و اثر بی انگیزگی، منفی و معنادار بود؛ اما اثر تنظیم درون فکنیشده و بیرونی بر درگیری معنادار نبود. بهطور کلی میتوان نتیجه گرفت که نیازهای اساسی روانشناختی با واسطهگری انگیزش تحصیلی بر درگیری در درس انگلیسی تأثیر دارند.
کلید واژگان
انگیزش درونیانگیزش بیرونی
تنظیم درون فکنیشده
تنظیم همانند شده
نیازهای اساسی روانشناختی
شماره نشریه
43تاریخ نشر
2017-03-211396-01-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
دانشیار/ دانشگاه تهراندانشجوی دکتری/ دانشگاه تهران
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران
دانشگاه ازاد اسلامی ارومیه
شاپا
2538-31832538-3191




