• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه روان شناسی تربیتی
    • دوره 9, شماره 29
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه روان شناسی تربیتی
    • دوره 9, شماره 29
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی روش قصه گویی به صورت گروهی در افزایش عزت نفس کودکان دختر پایه دوم ابتدایی

    (ندگان)پدیدآور
    سلطانی, مریمآرین, خدیجه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    199.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زبان قصه زبانی است بر گرفته از فطرت انسان ها و دوست داشتن قصه ها و شنیدن آنها از طبیعت انسان برخاسته است از آنجا که کودکان به فطرت نزدیک ترند، قصه و قصه گویی را دوست دارند و از آن تأثیر می پذیرند و می توان از آن به عنوان یک فن آموزشی و درمانی استفاده کرد و از آن طریق عزت نفس کودکان را افزایش داد. عزت نفس یک جنبه مهم در کار کرد یا کشش کلی فرد و از مهم ترین مؤلفه های سلامت روانی انسان می باشد که بر سایر متغیرهای شصیتی و فعالیت های فرد تأثیر گذاشته و با زمینه های دیگری چون سلامت روانی- اجتماعی، عملکرد شغلی و تحصیلی در ارتباط است. هدف پژوهش حاضر ارزیابی تأثیر استفاده از روش قصه گویی به روش گروهی (به عنوان تکنیکی آموزشی- درمانی) در افزایش عزت نفس کودکان بوده است. روش تحقیق نیمه آزمایشی است و جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان ابتدایی شهرستان مشهد است که از طریق نمونه گیری خوشه ای تصادفی از بین افرادی که نمره عزت نفس آنان پایین بوده است به صورت تصادف 30 نفر انتخاب شدند. و در دو گروه آزمایش و کنترل جای گرفتند. پژوهش حاضر این فرض را که قصه گویی در جلسات گروهی به کودکان موجب افزایش عزت نفس آنها می شود، را مورد آزمایش قرار می دهد برای اجرای پژوهش بعد از مطالعه مقدماتی و بررسی ابزار پژوهش یعنی پرسشنامه (عزت نفس کوپر اسمیت). گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 45 دقیقه ای در جلسات قصه گویی به صورت گروهی شرکت کردند (برنامه جلسات و انتخاب قصه ها با توجه به مؤلفه های عزت تفس صورت گرفت). هر دو گروه بعد از 2 ماه پس از آزمون مورد ارزیابی قرار گرفتند . پس از نتایج بدست آمده بین میانگین تفاضل نمرات پیش آزمون و پس آزمون کوپراسمیت در گروه آزمایش گروه گواه تفاووت معنادار وجود داشت و با 99% درصد اطمینان می توان گفت که قصه گویی به صورت گروهی باعث افزایش عزت نفس کودکان می شود
    کلید واژگان
    قصه
    قصه گویی
    قصه درمانی
    عزت نفس

    شماره نشریه
    29
    تاریخ نشر
    2013-09-23
    1392-07-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبایی
    Allameh Tabataba’i University
    سازمان پدید آورنده
    مربی دانشگاه پیام نور
    استادیار دانشگاه علامه طباطبائی

    شاپا
    2538-3183
    2538-3191
    URI
    https://dx.doi.org/10.22054/jep.2013.6103
    http://jep.atu.ac.ir/article_6103.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/278164

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب