نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمحمدیان, کویستانfa_IR
dc.contributor.authorپیری, موسیfa_IR
dc.contributor.authorحبیبی کلیبر, رامینfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T05:14:53Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T05:14:53Z
dc.date.available1399-07-09T05:14:53Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T05:14:53Z
dc.date.issued2016-06-21en_US
dc.date.issued1395-04-01fa_IR
dc.date.submitted2016-11-01en_US
dc.date.submitted1395-08-11fa_IR
dc.identifier.citationمحمدیان, کویستان, پیری, موسی, حبیبی کلیبر, رامین. (1395). تعیین نیمرخ‌های دانش‌آموزان بر اساس مؤلفه‌های کمک ‌خواهی، ادراکات محیط کلاسی و اهداف پیشرفت اجتماعی ازلحاظ فرسودگی تحصیلی: تحلیل مبتنی بر شخص. فصلنامه روان شناسی تربیتی, 12(40), 47-67. doi: 10.22054/jep.2016.5521fa_IR
dc.identifier.issn2538-3183
dc.identifier.issn2538-3191
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22054/jep.2016.5521
dc.identifier.urihttp://jep.atu.ac.ir/article_5521.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/278086
dc.description.abstractهدف پژوهش حاضر بررسی نیمرخ­های انگیزشی دانش­آموزان و تفاوت نیمرخ­های گروه­های مختلف ازنظر کمک خواهی، ادراکات محیطی کلاس، اهداف پیشرفت اجتماعی بر اساس فرسودگی تحصیلی بود. با توجه به ماهیت موضوع، از روش توصیفی از نوع همبستگی استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه دانش­آموزان دختر و پسر سال دوم دوره متوسطه شهر مریوان می‌باشد که در سال تحصیلی 93-92 مشغول به تحصیل بودند که تعداد آن‌ها 1295 نفر بوده است که از این تعداد 653 نفر دختر و 642 نفر پسر بودند. نمونه پژوهش را 274(دانش‌آموز پسر و دختر) تشکیل می­دهند که به شیوه­ی نمونه­گیری طبقه­ای تصادفی، از دبیرستان­های دوره­ی متوسطه شهر مریوان انتخاب گردیدند و سپس به چهار پرسشنامه ادراکات محیط کلاسی، کمک خواهی تحصیلی، فرسودگی تحصیلی و اهداف پیشرفت اجتماعی پاسخ دادند. برای تجزیه‌وتحلیل اطلاعات از تحلیل خوشه­ای (کلاستر) به روش چند ­میانگینی (k-means cluster)، تابع تشخیص و آزمون t تک نمونه­ای استفاده شد. نتایج نشان داد که در میان دانش­آموزان اولین خوشه با مقدار بالای پذیرش دارای نمره­ی میانگین بالا و مقدار پایین عملکردگرایی دارای نمره میانگین پایین است که این خوشه جهت­گیری انگیزشی پایین و خوشه­ی دوم با مقدار بالای لذت دارای نمره­ی میانگین بالا و مقدار پایین عملکردگرایی دارای نمره­ی میانگین پایین است که این خوشه جهت‌گیری انگیزشی بالا نامیده می­شود. آزمون t نمونه های مستقل نشان داد که تفاوت معناداری بین دو خوشه پایین و بالا وجود دارد. در افراد خوشه یک (7148/7 SD= 59/40 M=) میزان فرسودگی تحصیلی نسبت به افراد خوشه دو (28/6 SD= و 25/32 M=) بیش­تر است. همچنین یافته‌ها نشان داد که فرسودگی تحصیلی در خوشه جهت­گیری انگیزشی بالا کمتر بود. این پژوهش تلویحاتی برای دست‌اندرکاران تعلیم و تربیت دارد که از نتایج آن می‌توانند برای کاهش فرسودگی تحصیلی و بهبود پیشرفت دانش آموزان استفاده نمایند.fa_IR
dc.format.extent581
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علامه طباطباییfa_IR
dc.publisherAllameh Tabataba’i Universityen_US
dc.relation.ispartofفصلنامه روان شناسی تربیتیfa_IR
dc.relation.ispartofEducational Psychologyen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22054/jep.2016.5521
dc.subjectادراکات محیط کلاسیfa_IR
dc.subjectاهداف پیشرفت اجتماعیfa_IR
dc.subjectتحلیل مبتنی بر شخصfa_IR
dc.subjectفرسودگی تحصیلیfa_IR
dc.subjectکمک خواهی تحصیلیfa_IR
dc.titleتعیین نیمرخ‌های دانش‌آموزان بر اساس مؤلفه‌های کمک ‌خواهی، ادراکات محیط کلاسی و اهداف پیشرفت اجتماعی ازلحاظ فرسودگی تحصیلی: تحلیل مبتنی بر شخصfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه شهید مدنی آذربایجانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار برنامه‌ریزی درسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار روانشناسی تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجانfa_IR
dc.citation.volume12
dc.citation.issue40
dc.citation.spage47
dc.citation.epage67


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد