اثربخشی بازی درمانی بیرهنمود بر کاهش اختلالات رفتاری کودکان پیشدبستانی
(ندگان)پدیدآور
قدمپور, عزتالهشهبازیراد, افسانهمحمدی, فرشتهعباسی, منظرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
اختلال رفتاری درکودکی موضوع بسیار مهمی است که میتواند زمینهساز اختلالات در سنین بزرگسالی باشد. هدف پژوهش حاضر، مطالعه اثربخشی بازیدرمانی بیرهنمود بر کاهش اختلالات رفتاری کودکان پیشدبستانی بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیش-آزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه کودکان پیشدبستانی دارای اختلال رفتاری در شهر کرمانشاه بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس تعداد 20 کودک با استفاده از پرسشنامه اختلال رفتاری کودکان پیشدبستانی شهیم و یوسفی (1378) انتخاب شدند و به روش تصادفی ساده در دو گروه آزمایش(10 نفر) و کنترل(10 نفر) جایگزین شدند. 8 جلسه بازیدرمانی بی-رهنمود به روش کداسن و شفر (2001) برای گروه آزمایش اجرا شد. در حالیکه گروه کنترل هیچگونه مداخلهای دریافت نکرد. در پایان مداخله، هر دو گروه مجدداً با آزمون مذکور مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافتهها با استفاده از تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بازیدرمانی بیرهنمود بر کاهش اختلالات رفتاری کوکان پیشدبستانی مؤثر بود (001/0P
کلید واژگان
بازی درمانی بیرهنموداختلالات رفتاری
کودکان پیشدبستانی
شماره نشریه
38تاریخ نشر
2016-02-201394-12-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
استادیار، روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، دانشجوی دکتری، روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
کارشناس ارشد، روانشناسی، دانشگاه رازی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
کارشناس ارشد، روانشناسی، دانشگاه رازی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
شاپا
2538-31832538-3191




