• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه روان شناسی تربیتی
    • دوره 11, شماره 38
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه روان شناسی تربیتی
    • دوره 11, شماره 38
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    رابطه سبک‌های فرزندپروری ادراک شده با اهمال‌کاری و ‏خودناتوان‌سازی

    (ندگان)پدیدآور
    سلطان نژاد, سمیهسعدی پور, اسماعیلاسدزاده, حسن
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    501.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف از پژوهش حاضر، بررسی و تعیین رابطه­ی سبک­های فرزندپروری ادراک شده با اهمال­کاری و خود­ناتوان سازی بود. پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است.بدین منظور از طریق نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای150 دانش­آموز پایه­ی سوم دبیرستان­های شهر کرج انتخاب شدند و پرسشنامه­های سبک­های فرزندپروری، سهل­انگاری و خودناتوان­سازی را تکمیل کردند. داده­ها به وسیله­ی تحلیل رگرسیون گام‌به‌گام و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. نتایج نشان داد، سبک فرزندپروری مستبدانه با اهمال­کاری و خود­ناتوان­سازی رابطه مثبت و معنادار دارد و سبک­های فرزندپروری مقتدرانه و سهل­گیرانه با خودناتوان­سازی رابطه منفی و معنادار دارند. نتایج تحلیل رگرسیون گام­به­گام نشان داد، از میان سبک­های فرزندپروری ادراک شده، سبک فرزندپروری مستبدانه پیش­بین مثبت و معنادار اهمال­کاری و سبک مقتدرانه پیش­بین منفی و معنادار خودناتوان­سازی است. در مجموع، یافته­ها بیانگر آن بود که می­توان از طریق محبت و مشارکت بیشتر والدین در امر فرزندپروری، از آثار زیانبار رفتار اهمال­کاری و خودناتوان­سازی جلوگیری بهعمل آورد.
    کلید واژگان
    ‏اهمال‌کاری
    خودناتوان‎‌‎سازی
    سبک‌های فرزندپروری ادراک شده
    ‏ ‏

    شماره نشریه
    38
    تاریخ نشر
    2016-02-20
    1394-12-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبایی
    Allameh Tabataba’i University
    سازمان پدید آورنده
    کارشناس ارشد، روان‎شناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی.
    دانشیار،روان‌شناسی تربیتی،دانشگاه علامه طباطبای
    دانشیار،روان‌شناسیتربیتی، دانشگاهعلامهطباطبائی.

    شاپا
    2538-3183
    2538-3191
    URI
    https://dx.doi.org/10.22054/jep.2016.3927
    http://jep.atu.ac.ir/article_3927.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/278065

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب