• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه روان شناسی تربیتی
    • دوره 6, شماره 16
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه روان شناسی تربیتی
    • دوره 6, شماره 16
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    آزمون مدل علی رابطه بین سبک‏های فرزند پروری، سبک‏های هویت و تعهد هویت در نوجوانان

    (ندگان)پدیدآور
    خباز, محمودسعدی پور, دکتر اسماعیلفرخی, دکتر نورعلی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    310.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی رابطه بین متغیرهای سبک‏های فرزند پروری مادر، سبک‏های هویت و تعهد در اواسط نوجوانی و نیز ارزیابی مدل علی پیشنهادی بین این متغیرها (برزونسکی، 2004) بود. روش: 415 نفر (238 دختر، 187پسر) از دانش آموزان سال سوم دبیرستان منطقه 2 شهر تهران از طریق نمونه‏گیری تصادفی خوشه‏ای انتخاب شدند. داده‏ها با استفاده از پرسشنامه‏های سبک‏های فرزند پروری ادراک شده و پرسشنامه سبک‏های پردازش هویت برزونسکی جمع‏آوری و با استفاده از آزمون‏های آماری همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی و تحلیل مسیر تحلیل شد. یافته‏ها: یافته‏های پژوهش نشان داد سبک‏های فرزند پروری ادراک شده و سبک‏های هویت در مجموع 31 درصد از واریانس تعهد را پیش‏بینی می‏کنند. اما نتایج نشان داد که مدل علی پیشنهادی برزونسکی برازش خوبی در نوجوانان ایرانی نداشت و مدل‏ پیشنهادی در پژوهش حاضر رد شد. بحث: احتمالاً به‏ دلیل تفاوت‏های فرهنگی و قومی جامعه ایران با جوامع غربی و نیز نقش تفاوت سنی در الگوی رابطه بین متغیرهای این پژوهش، مدل علی برزونسکی در نوجوانان ایرانی تأیید نمی‏شود، اما در مجموع سبک‏های فرزند پروری مادر و سبک‏های پردازش هویت پیش‏بینی‏کننده‏های خوبی برای تعهد نوجوانان ایرانی هستند.
    کلید واژگان
    سبک‏های فرزندپروری
    سبک‏های هویت
    تعهد

    شماره نشریه
    16
    تاریخ نشر
    2010-03-21
    1389-01-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبایی
    Allameh Tabataba’i University
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری روان‏شناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی
    عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
    عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی

    شاپا
    2538-3183
    2538-3191
    URI
    http://jep.atu.ac.ir/article_2279.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/278038

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب