بررسی اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر عزت نفس و مهارتهای حل مسأله دانشآموزان دخترمقطع متوسطه
(ندگان)پدیدآور
قنبری هاشم آبادی, دکتر بهرامعلیشهابی, مهرنسانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف ازاین پژوهش بررسی اثربخشی پرورش تفکر انتقادی بر مهارتهای حل مسأله و عزت نفس دانشآموزان و ارائه پیشنهادهایی براساس یافتههای پژوهش به روان درمانگران، مشاوران، برنامهریزان و کارشناسان آموزش و پرورش جهت پرورش تفکر انتقادی در دانشآموزان میباشد. این پژوهش که به روش آزمایشی انجام شده است و سؤال اصلی آن این است که آیا آموزش تفکر انتقادی به افراد گروه آزمایش، باعث افزایش مهارتهای حل مسأله و عزت نفس در آنان میگردد. جامعهآماری پژوهش دانشآموزان دختر دبیرستانی شهرستان کلاله میباشند که روی 80 نفر از کسانی که مایل به شرکت در گروه بودندآزمونهای عزت نفس، حلمسأله و تفکرانتقادی اجراگردید و از بینافرادی که نمرهپایینی در این سه آزمون کسب کرده بودند (تعداد 30 نفر)، تعداد 22 نفر، به صورت تصادفی انتخاب گردیدند و در دو گروه آزمایش (11 نفر) و کنترل (11 نفر) قرارداده شدند. افراد گروه آزمایش در10 جلسه 2 ساعتی (هر هفته یک جلسه)، جهت آموزش تفکر انتقادی شرکت نمودند، سپس از هر دو گروه (آزمایش وکنترل) پس آزمون گرفته شد و با استفاده از آزمون t تفاوت میانگینهای پیشآزمون و پسآزمون از لحاظ آماری مورد بررسی قرارگرفت. نتایج نشانگر کارایی و اثربخشی عمل آزمایشی بوده است. از مجموع یافتههای بدستآمده ازآزمودنیها و اجرای t همبسته و مستقل نتیجهمیشود که فرضیههای پژوهش تأیید شده و به نظر میرسدکه آموزش تفکر انتقادی به افرادگروه آزمایش موجب افزایش میزان عزت نفس و مهارتهای حل مسألۀ آنان شده است.
کلید واژگان
تفکر انتقادیعزت نفس
حل مسأله
شماره نشریه
12تاریخ نشر
2008-06-211387-04-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهدکارشناسی ارشد روانشناسی عمومی
شاپا
2538-31832538-3191




