نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمینائی, اصغرfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T05:14:37Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T05:14:37Z
dc.date.available1399-07-09T05:14:37Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T05:14:37Z
dc.date.issued2007-09-23en_US
dc.date.issued1386-07-01fa_IR
dc.date.submitted2016-02-17en_US
dc.date.submitted1394-11-28fa_IR
dc.identifier.citationمینائی, اصغر. (1386). انطباق و استانداردسازی آزمون غیرکلامی هوش اسنایدرز– اومان برای کودکان 7- 5/2 سال -7 SON-R 2) (: گزارش پایانی. فصلنامه روان شناسی تربیتی, 3(9), 63-103.fa_IR
dc.identifier.issn2538-3183
dc.identifier.issn2538-3191
dc.identifier.urihttp://jep.atu.ac.ir/article_2108.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/277994
dc.description.abstractپژوهش حاضر با هدف انطباق، استانداردسازی و هنجاریابی آزمون غیرکلامی هوش اسنایدرز-اومان برای کودکان 7-5/2 سال ) -7SON-R 2 ( روی یک گروه از کودکان تهران با حجم 2852 نفر (1456 پسر و1396 دختر) که با روش نمونه‌برداری تصادفی چند مرحله‌ای از بین کودکان مهدهای کودک تحت نظارت بهزیستی و آموزش و پرورش انتخاب شدند، اجرا گردید. برای تحلیل سؤالات، مدل کلاسیک آزمون و مدل 2 پارامتری مبتنی بر نظریه سؤال- پاسخ (IRT) مورداستفاده قرار گرفت. اعتبار خرده آزمونها (موزاییکها، طبقه‌بندیها، موقعیتها، پازلها، قیاسها و الگوها) با استفاده از فرمول λ<sub>2</sub> و اعتبار مقیاسهای عملی و استدلال و کل آزمون از طریق فرمول آلفای طبقه‌ای، به تفکیک جنسیت و کل گروه برآورد گردید. دامنه ضرایب اعتبار خرده آزمونها از 81/0 تا 88/0 و مقیاسها و کل آزمون از88/0 تا 95/0 بدست آمد. در خصوص روایی نیز تحلیلهای مختلفی صورت گرفت. از جمله این تحلیل‌ها می‌توان به تمایزگذاری سنی، تمایزگذاری گروهی و تحلیل عاملی ساختار آزمون اشاره کرد. همچنین جداول نرم برای نمره‌های خرده آزمونها، مقیاسها و IQ در 10 گروه سنی به فاصله 6 ماه از یکدیگر از (3،2 تا 7 سال تمام ) تهیه گردید. بطور کلی یافته‌های حاصل از این پژوهش نشان داد که آزمون موردبحث از اعتبار و روایی بالایی برخوردار است و با اطمینان می‌توان از آن، جهت سنجش هوش کلی کودکان 7-5/2 سال استفاده کرد.fa_IR
dc.format.extent202
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علامه طباطباییfa_IR
dc.publisherAllameh Tabataba’i Universityen_US
dc.relation.ispartofفصلنامه روان شناسی تربیتیfa_IR
dc.relation.ispartofEducational Psychologyen_US
dc.subjectآزمون غیرکلامیfa_IR
dc.subjectهوشfa_IR
dc.subjectاعتبارfa_IR
dc.subjectرواییfa_IR
dc.titleانطباق و استانداردسازی آزمون غیرکلامی هوش اسنایدرز– اومان برای کودکان 7- 5/2 سال -7 SON-R 2) (: گزارش پایانیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentعضو هیات علمی پژوهشکده کودکان استثنایی و دانشجوی دکتری سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبایی.fa_IR
dc.citation.volume3
dc.citation.issue9
dc.citation.spage63
dc.citation.epage103


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد