| dc.contributor.author | مینائی, اصغر | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T05:14:37Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T05:14:37Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T05:14:37Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T05:14:37Z | |
| dc.date.issued | 2007-09-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1386-07-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2016-02-17 | en_US |
| dc.date.submitted | 1394-11-28 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | مینائی, اصغر. (1386). انطباق و استانداردسازی آزمون غیرکلامی هوش اسنایدرز– اومان برای کودکان 7- 5/2 سال -7 SON-R 2) (: گزارش پایانی. فصلنامه روان شناسی تربیتی, 3(9), 63-103. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2538-3183 | |
| dc.identifier.issn | 2538-3191 | |
| dc.identifier.uri | http://jep.atu.ac.ir/article_2108.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/277994 | |
| dc.description.abstract | پژوهش حاضر با هدف انطباق، استانداردسازی و هنجاریابی آزمون غیرکلامی هوش اسنایدرز-اومان برای کودکان 7-5/2 سال ) -7SON-R 2 ( روی یک گروه از کودکان تهران با حجم 2852 نفر (1456 پسر و1396 دختر) که با روش نمونهبرداری تصادفی چند مرحلهای از بین کودکان مهدهای کودک تحت نظارت بهزیستی و آموزش و پرورش انتخاب شدند، اجرا گردید. برای تحلیل سؤالات، مدل کلاسیک آزمون و مدل 2 پارامتری مبتنی بر نظریه سؤال- پاسخ (IRT) مورداستفاده قرار گرفت. اعتبار خرده آزمونها (موزاییکها، طبقهبندیها، موقعیتها، پازلها، قیاسها و الگوها) با استفاده از فرمول λ<sub>2</sub> و اعتبار مقیاسهای عملی و استدلال و کل آزمون از طریق فرمول آلفای طبقهای، به تفکیک جنسیت و کل گروه برآورد گردید. دامنه ضرایب اعتبار خرده آزمونها از 81/0 تا 88/0 و مقیاسها و کل آزمون از88/0 تا 95/0 بدست آمد. در خصوص روایی نیز تحلیلهای مختلفی صورت گرفت. از جمله این تحلیلها میتوان به تمایزگذاری سنی، تمایزگذاری گروهی و تحلیل عاملی ساختار آزمون اشاره کرد. همچنین جداول نرم برای نمرههای خرده آزمونها، مقیاسها و IQ در 10 گروه سنی به فاصله 6 ماه از یکدیگر از (3،2 تا 7 سال تمام ) تهیه گردید. بطور کلی یافتههای حاصل از این پژوهش نشان داد که آزمون موردبحث از اعتبار و روایی بالایی برخوردار است و با اطمینان میتوان از آن، جهت سنجش هوش کلی کودکان 7-5/2 سال استفاده کرد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 202 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علامه طباطبایی | fa_IR |
| dc.publisher | Allameh Tabataba’i University | en_US |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه روان شناسی تربیتی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Educational Psychology | en_US |
| dc.subject | آزمون غیرکلامی | fa_IR |
| dc.subject | هوش | fa_IR |
| dc.subject | اعتبار | fa_IR |
| dc.subject | روایی | fa_IR |
| dc.title | انطباق و استانداردسازی آزمون غیرکلامی هوش اسنایدرز– اومان برای کودکان 7- 5/2 سال -7 SON-R 2) (: گزارش پایانی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | عضو هیات علمی پژوهشکده کودکان استثنایی و دانشجوی دکتری سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبایی. | fa_IR |
| dc.citation.volume | 3 | |
| dc.citation.issue | 9 | |
| dc.citation.spage | 63 | |
| dc.citation.epage | 103 | |