اثرات مستقیم و غیرمستقیم کیفیت رابطه والدین (پدر و مادر)، انگیزه پیشرفت و انگیزه تحصیلی بر عزتنفس دانش آموزان
(ندگان)پدیدآور
فرشاد, محمدرضاسلیمی بجستانی, حسیناسماعیلی, کوروشحبیبی, یوسفنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
عزت نفس یکی از مباحث مهم روانشناختی و رواندرمانی هست و عوامل زیادی از قبیل کیفیت روابط والدین و انگیزه پیشرفت در آن تأثیر میگذارند. هدف این پژوهش بررسی اثرات مستقیم و غیرمستقیم کیفیت روابط والدین (پدر و مادر)، انگیزه پیشرفت و انگیزه تحصیلی بر عزتنفس دانش آموزان هست. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان مقطع ابتدایی در پایه ششم شهر تهران در سال 1393 بودند که تعداد 247 نفر از دانش آموزان شهرستان شهریار تهران با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. نتایج نشان داد که کیفیت زندگی والدین و انگیزه پیشرفت و همچنین انگیزه تحصیلی بهعنوان متغیر میانجی بر عزتنفس دانش آموزان تأثیر داشته است (01/0> p). با توجه به یافتههای این پژوهش میتوان چنین نتیجهگیری کرد که کیفیت روابط والدین و انگیزه پیشرفت و همچنین داشتن انگیزه تحصیلی باعث افزایش عزتنفس دانش آموزان شده و بهطورکلی مدل پژوهش تأیید می شود.
کلید واژگان
انگیزه تحصیلیانگیزه پیشرفت
کیفیت روابط والدین
عزتنفس
دانش آموزان
شماره نشریه
36تاریخ نشر
2015-06-221394-04-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد، مشاوره توانبخشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران،استادیار، گروه مشاوره، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
دانشجوی دکتری، روانسنجی،گروه روانسنجی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
کارشناسی ارشد، مشاوره توانبخشی، گروه مشاوره، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
شاپا
2538-31832538-3191




