کیفیت سنجی برنامههای درسی تحصیلات تکمیلی گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی
(ندگان)پدیدآور
شکورزاده, رضاملکی, حسنقصابی چورسی, مهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر، کیفیتسنجی برنامههای درسی تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر: هدفهای برنامه درسی، محتوای برنامه درسی، راهبردهای یاددهی یادگیری و راهبردهای ارزیابی برنامه درسی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان و اساتید تحصیلات تکمیلی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی به تعداد 165 نفردانشجو و 53 نفراستاد در سال تحصیلی 92-93 میباشند؛ که با استفاده از جدول مورگان حجم نمونه 114 نفر دانشجو و 46 نفر اعضای هیات علمی برآورد شدو از روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم در حیطه دانشجویان در سه گرایش مدیریت آموزشی، برنامه ریزی درسی و برنامه ریزی آموزشی در دو مقطع ارشد و دکترا استفاده شده که به ترتیب 40، 35 و 39 نفر نمونه را تشکیل میدهند. روش پژوهش توصیفی پیمایشی بوده است. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته شامل 68 گویه که روایی آن با استفاده از روایی محتوایی و صوری و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ 94/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل از پرسشنامه از آزمون t تک نمونهای و مستقل استفاده شده است. یافتههای حاصل از پژوهش، در حیطه دانشجویان حاکی از آن است: هدفهای برنامه درسی، محتوای برنامه درسی، راهبردهای یاددهی یادگیری و راهبردهای ارزیابی برنامه درسی نتوانسته نیازها و انتظارات دانشجویان را برآورده نماید و در حیطه اساتید عناصر راهبرد اجرایی و راهبرد ارزیابی تا حدی توانسته نیازها و انتظارات اساتید را برآورده کند و عناصر هدف و محتوا نتوانسته نیازها و انتظارات اساتید را برآورده کند. همچنین بین ویژگیهای دموگرافیکی دانشجویان و اساتید تفاوت معنیداری وجود ندارد.
کلید واژگان
آموزش عالیبرنامه درسی
ارزیابی کیفیت
تحصیلات تکمیلی
شماره نشریه
34تاریخ نشر
2014-12-221393-10-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطباییدانشیار برنامه ریزی درسی دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز
شاپا
2538-31832538-3191




