| dc.contributor.author | عالی, آمنه | fa_IR |
| dc.contributor.author | سیف, علی اکبر | fa_IR |
| dc.contributor.author | کدیور, پروین | fa_IR |
| dc.contributor.author | دلاور, علی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T05:14:30Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T05:14:30Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T05:14:30Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T05:14:30Z | |
| dc.date.issued | 2014-12-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1393-10-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2015-06-20 | en_US |
| dc.date.submitted | 1394-03-30 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | عالی, آمنه, سیف, علی اکبر, کدیور, پروین, دلاور, علی. (1393). تأثیر آموزش مبتنی بر رویکرد نوشتن برای یادگیری (WTL) در ارتقاء سطح یادگیری و تفکر دانشجویان. فصلنامه روان شناسی تربیتی, 10(34), 1-21. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2538-3183 | |
| dc.identifier.issn | 2538-3191 | |
| dc.identifier.uri | http://jep.atu.ac.ir/article_1061.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/277959 | |
| dc.description.abstract | این پژوهش به منظور تعیین میزان اثربخشی آموزش مبتنی بر تکالیف نوشتاری بر سطح یادگیری و تفکر تأملی دانشجویان انجام گرفت. آموزش مبتنی بر تکالیف نوشتاری به عنوان متغیر مستقل در دو سطح تکالیف کوتاه نوشتاری و مقاله نویسی تحلیلی اجرا شد. با استفاده از طرح گروههای نامعادل با پیش آزمون و پس آزمون، 115 نفر از دانشجویان کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان امیرکبیر کرج به طور تصادفی در 3 گروه گمارده شدند: <br />گروه آزمایشی1 (تکالیف کوتاه نوشتاری)، گروه آزمایشی2 (مقاله نویسی تحلیلی)، و گروه گواه (آموزش سنتی). نتایج تحلیل کوواریانس و واریانس بر داده های حاصل از اجرای ابزارهای پژوهش (آزمون پیشرفت تحصیلی و پرسشنامهﯼ تفکر تأملی کمبر (2000))، در دو مرحلهﯼ پیش آزمون و پس آزمون، که قبل و بعد از ارائهﯼ 16 جلسه آموزش اجرا شد، نشان داد: 1- میانگین نمرهﯼ یادگیری دانشجویان دو گروه نوشتاری، در همهﯼ سطوح یادگیری به جز سطح به یادآوردن، بالاتر از گروه آموزش سنتی به دست آمد و میانگین گروه مقاله نویسی در سطح به کاربستن بیش از گروه تکالیف کوتاه بود. 2- میانگین نمرهﯼ تفکر تأملی دانشجویان دو گروه نوشتاری نیز در سطوح درک و فهم، تفکر بر عمل، و تفکر انتقادی بالاتر از گروه آموزش سنتی بود و میانگین گروه مقاله نویسی در سطوح تفکر بر عمل و تفکر انتقادی بالاتر از گروه تکالیف کوتاه بود. در مجموع، این یافته ها اثربخشی آموزش مبتنی بر نوشتن را بر ارتقاء سطح یادگیری و تفکر تأملی دانشجویان تایید کرد و نشان داد که مقاله نویسی تحلیلی نسبت به تکالیف کوتاه اثربخشتر است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 534 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علامه طباطبایی | fa_IR |
| dc.publisher | Allameh Tabataba’i University | en_US |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه روان شناسی تربیتی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Educational Psychology | en_US |
| dc.subject | نوشتن برای یادگیریWTL | fa_IR |
| dc.subject | تکالیف کوتاه نوشتاری | fa_IR |
| dc.subject | مقاله نویسی تحلیلی | fa_IR |
| dc.subject | یادگیری | fa_IR |
| dc.subject | تفکر | fa_IR |
| dc.title | تأثیر آموزش مبتنی بر رویکرد نوشتن برای یادگیری (WTL) در ارتقاء سطح یادگیری و تفکر دانشجویان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی | fa_IR |
| dc.contributor.department | ستاد دانشگاه علامه طباطبایی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد دانشگاه خوارزمی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد دانشگاه علامه | fa_IR |
| dc.citation.volume | 10 | |
| dc.citation.issue | 34 | |
| dc.citation.spage | 1 | |
| dc.citation.epage | 21 | |