مطالعۀ برنامههای آموزشی رشته کتابداری و اطّلاعرسانی برای بازنگری برنامه درسی دانشگاه علّامه طباطبائی در مقطع کارشناسی
(ندگان)پدیدآور
جلالی دیزجی, علینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
آموزش دانشگاهی از الزامات رشته کتابداری و اطّلاعرسانی برای تربیت نیروی انسانی ماهر مراکز اطّلاعرسانی است. تحقیق حاضر در پی مطالعه برنامه درسی رشته برای بازنگری و تغییر در دروس تخصّصی اجباری و اختیاری برنامه آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی در دوره کارشناسی است. مطالعه به روش اسنادی و توصیفی با مطالعه و مشاهده منابع، اسناد و مدارک و مطالعه تطبیقی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش را برنامه آموزشی گروه کتابداری و اطّلاعرسانی دانشگاه علامه طباطبائی، اسناد و مدارک مربوط به برنامههای کارشناسی دانشگاههای ایران، انجمن کتابداری و اطّلاعرسانی ایران، و مقالات و برنامههای آموزشی گروههای کتابداری و اطّلاعرسانی دانشگاههای خارج تشکیل میدهند. نتایج نشان میدهند برنامههای آموزشی رشته برای همسویی با تحولات اجتماعی و فناوری و ارتقاء مهارت نیروی انسانی در جهان و ایران مورد تجدید نظر قرار گرفتهاند. دانشگاههای فردوسی مشهد، تهران، شهید چمران اهواز و الزهرا تغییراتی را در برنامههای آموزشی به صورت غیرمتمرکز اعمال کردهاند، بین سالهای 1382 تا 1389 تفاوتی بین برنامه آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی با دانشگاههای مذکور مشاهده میشود و برنامه آموزشی جدید از اوّل سال تحصیلی 1389-1390 در آن اجرا شده است. برنامه دانشگاه تگزاس شمالی و کاتولیک آمریکا با 57 واحد کمترین مقدار و دانشگاه هاوایی با 126 واحد بیشترین مقدار واحد درسی را دارند اما جمع واحدهای دروس برنامه ایران 80 است و تفاوت ناشی از سیاست متفاوت و انعطاف برنامه دانشگاهها مشتق از نیازسنجی آنهاست. بیشترین فراوانی و پراکندگی دروس دانشگاههای خارج با 11 مورد و رتبه 1 متعلق به درس مقدّمهای بر خدمات مرجع و اطّلاع رسانی و کمترین فراوانی با 1 مورد و رتبه هشتم به طور مشترک متعلق به دروس آشنایی با فناوریهای اطّلاعات و ارتباطات، آموزش سواد فناوری اطّلاعات، ارزیابی محتوایی پایگاه دادهها، اصول کار مرجع و مهارتهای ارتباطی، امنیت دادهها، بازاریابی و اقتصاد اطّلاعات، طراحی واژگان، مدیریت حفاظت و نگهداری، مقدّمه ای بر علوم شناختی، مقدّمه ای بر منابع و فناوریهای چندرسانهای، و مقدّمهای بر مدیریت آرشیو است. جمع تعداد دروس پیشنهادی تخصّصی اجباری 41 و تخصّصی اختیاری 7 و جمع واحدها 121 بدون احتساب دروس پایه و عمومی است که با فزونی 35 واحد بر برنامه جاری، هماهنگی بین برنامه مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و توزیع دروس گرایشها توصیه شده است.
کلید واژگان
برنامه آموزشیبرنامه درسی
کتابداری و اطّلاعرسانی
بازنگری برنامه آموزشی
دانشگاه علامه طباطبائی
ایران
دانشگاهها
شماره نشریه
31تاریخ نشر
2014-03-211393-01-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه کتابداری و اطّلاع رسانی دانشگاه علامه طباطبائی.شاپا
2538-31832538-3191
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
در آمدی بر پایه های نظری وگونه بندی نظریه های برنامه ریزی با تاکید ویژه بر برنامه ریزی شهری
دانشپور, دکتر زهره (پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران, 2003-09-23)
-
برنامه درسی پوچ: مغفول یا بیاثر؟
رضایی, حبیب اله؛ یمانی, نیکو (دانشگاه علوم پزشکی اصفهان, 2017-04-01)مقدمه: یکی از انواع برنامه درسی، برنامه درسی پوچ است. در ارتباط با این نوع برنامه درسی پژوهشهای اندکی در سطح جهان صورت گرفته است و این امر نشان از بیتوجهی پژوهشگران به این مفهوم است. هدف از این مطالعه، مروری بر مفهوم ...
-
بررسی نقش وقابلیت های سیمای (تلویزیون) ایلام در تولید برنامه های پیشگیرانه امنیت محور
اسدی, علی (فرماندهی انتظامی استان ایلام*دفتر تحقیقات کاربردی, 2018-06-22)چکیده امنیت از نیازها و انگیزههای اساسی انسان میباشد، به طوری که با زوال آن آرامش خاطر انسان سلب میشود و تشویش و ناآرامی جای آن را میگیرد. هدف اصلی این مقاله بررسی نقش صدا وسیما (تلویزیون) در تولید برنامه های پیشگیرانه ...




