• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله روان شناسی و علوم تربیتی
    • دوره 37, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله روان شناسی و علوم تربیتی
    • دوره 37, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    رابطه باورهای معرفت شناختی و انگیزشی دانش آموزان تیزهوش درباره فرایند یادگیری و دانش ریاضی

    (ندگان)پدیدآور
    سیف, دیبارضویه, اصغرلطیفیان, مرتضی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    5.679 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف از این پژوهش ، مطالعه رابطه باورهای معرفت شناختی و انگیزشی دانش آموزان تیز هوش درباره دانش ریاضی و فرایند یادگیری آن بود . بدین منظور از میان دانش آموزان دختر و پسر سال اول دبیرستان ، بر اساس نمرات حاصل از گونه هنجاریابی شده " آزمون هوشی اوتیس " 334 دانش آموز تیز هوش ( با هشیاری 120 و بالاتر ) انتخاب شدند و در پژوهش حاضر شرکت نمودند . باورهای معرفت شناختی و انگیزشی دانش آموزان گروه نمونه از طریق پرسشنامه باورهای معرفت شناختی و مقیاس باورهای انگیزشی درباره ریاضی مورد سنجش قرار گرفت . تحلیل عاملی نشان داد که باورهای معرفت شناختی ، چهار بعد یادگیری سریع ، منبع دانش ، توانایی ثابت و قطعیت دانش را در بر می گیرد و ضرایب آلفای کرون باخ برای این ابعاد بین 61/0 تا 74/0 متغییر است . مولفه های انگیزشی حاصل از تحلیل عاملی ، مشتمل بر خود کفایی ، ارزش تکلیف ، اضطراب امتحان ، باورهای کنترل یادگیری ، جهت گیری های هدف تسلط ، عملکرد – گرایشی و عملکرد اجتنابی بود که ضرایب آلفای کرون باخ از 53/0 تا 83/0 را نشان می داد . نتایج تحلیل های رگرسیون ، حاکی از آن بود که در میان تیز هوشان ، ابعاد باورهای معرفت شناختی ، متغییرهای انگیزشی را پیش بینی می کند و الگوی این باور در تمامی موارد یکسان نیست . درحالی که باورهای یادگیری سریع ، منبع دانش و توانایی ثابت تاثیر منفی در انگیزش دانش آموزان تیز هوش در یادگیری ریاضی داشتند ، باور قطعیت دانش از چنین الگویی تبعیت نمی نمود . این یافته ها با توجه به مسائل پیشین و مدل های نظری موجود در این زمینه مورد تفسیر قرار گرفت و بر کاربردهای آن در مشاوره تحصیلی و آموزش ریاضی به تیزهوشان تاکید شد .

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2007-03-21
    1386-01-01
    ناشر
    دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی

    شاپا
    1025-2835
    URI
    https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_25319.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/277829

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب