• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله روان شناسی و علوم تربیتی
    • دوره 33, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله روان شناسی و علوم تربیتی
    • دوره 33, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی میزان همسویی کتابخانه ها در سازمان دهی موضوعی کتاب ها (با تاکید بر حوزه ایرانشناسی)

    (ندگان)پدیدآور
    نشاط, نرگس
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    682.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر تلاشی است برای مقایسه میزان همگونی فهرست نویسی موضوعی میان فهرست نویسان کتابخانه ملی از یک سو و 12 کتابخانه عمده دانشگاهی و تخصصی تهران از سوی دیگر. یافته ها نشان می دهد که در 75 در صد کتابخانه ها ارزش ناهمگونی موضوعی 60 تا 85 در صد است که بیشترین ناهمگونی متعلق به کتابخانه دانشکده هنرهای زیبا و پایین ترین آن متعلق به پژوهشگاه علوم انسانی است. از لحاظ رده های موضوعی ناهمگونی ها میان 13/51 تا 45/ 82 در صد است که میانگین آن به 6/ 70 در صد می رسد بالاترین میزان ناهمگونی در رده فلسفه پایین ترین آنها در رده کلیات بوده است. تعداد سرعنوان های موضوعی تعلق یافته به کتاب ها در رده فلسفه بیشترین و در رده کلیات کمتری است این بدان معنی است که هر چه تعداد موضوع های منتسب به متون افزایش یابد احتمال همگونی آنها کاهش می یابد و این نتیجه یافته های مارکی در سال 1984 را تایید می کند بیش از 50 در صد ناهمگونی موضوعی کتابخانه ها مربوط به ساختار موضوعی است در مجموع می توان گفت که موضوع دهی به کتاب ها د رکتابخانه ها حداقل در جامعه مورد بررسی بسیار ناهمگون و نقاط دستیابی موضوعی به کتاب ها بسیار اندک است که این هر دو به جامعیت و ماهیت نازل در نظام فهرستی نویسی منجر می گردد.
    کلید واژگان
    ایرانشناسی
    دسترسی موضوعی
    فهرست نویسی موضوعی
    همگونی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2003-06-22
    1382-04-01
    ناشر
    دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی

    شاپا
    1025-2835
    URI
    https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_10577.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/277623

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب