مرور مجله روان شناسی و علوم تربیتی بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 20 از 195
-
کتاب و عالم سوم پوپر
(دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, 1987-03-21)کتاب از دیدگاه پوپر محصولی از انسان است که بالاستقلال وجود دارد و میتوان از طریق آن پدیدآورنده اش را شناخت. از نظر وی شناخت پدیدآورنده از این طریق"عینی"تر است تا استفاده از مجراهای دیگری چون روانشناسی و رفتارشناسی. در این ...
-
سیاستها و برنامه های اطلاعات علمی و فنی کشورها در سطح ملی و بین المللی
(دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, 1987-03-21)سیاست گسترش خدمتهای اطلاعاتی اگر بخشی از سیاست و برنامه ریزی علمی‘فنی و اقتصادی هر کشور را تشکیل دهد‘میتواند برای اعمال نظارت‘ایجاد هماهنگی‘و توسعه منابع اطلاعاتی مؤثر واقع گردد‘وانتشار نتیجه پژوهشهای علمی و فنی‘ونیز بهبود ...
-
مروری بر رده بندی نظری و رده بندی عملی
(دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, 1987-03-21)طرحهای رده بندی را میتوان به دو دسته نظری و عملی تقسیم کرد. مهمترین ویژگی رده بندی عملی(رده بندی کتابخانه ای و رده بندی کتابشناسی)پیوند آن با طبقه بندی علوم است . میزان وابستگی و انطباق رده بندیهای عملی و نظری مسئله اساسی ...
-
کتابشناسی خلیل بن احمد فراهیدی
(دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, 1987-03-21)ابوعبدالرحمن خلیل بن احمد بن عمر بن تمیم الفراهیدی یا الفرهودی‘از علمای نحو و لغت در سده دوم هجری است. وی از بنیانگذاران علم العروض است‘با علم موسیقی نیز آشنایی داشته و اشعاری منسوب به او بجای مانده است.کتابشناسی حاضر‘منابع ...
-
سه فرمول برای تشخیص سطح خوانایی نوشته های ویژه نوسوادان
(دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, 1987-03-21)طی سالهای گذشته چند عنوان کتاب به زبان فارسی برای نوسوادان نوشته و پخش شده است ‘اما معیارهایی که این کتابها براساس آنها نوشته شده مشخص نیست. در نوشته های فارسی به گونه کیفی به اهمیت نقش طول کلمه‘طول جمله و تعداد پیامهای ...
-
تحلیل تظبیقی برخی از نظامهای آموزشی
(دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, 1989-03-21)دکتر علی محمد الماسی
-
لزوم همگامی دانشگاها با نیازهای جامعه
(دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, 1989-03-21)با توجه به هزینه و نیرویی که تحصیلات عالی به خود اختصاص می دهد، ارزیابی بازدهی این سرمایه گذاری از لحاظ احراز مشاغل مناسب و موثر ضروری و اجتناب ناپذیر می نماید. در این مقاله، که خود از تحقیقی وسیع تر اخذ گردیده، سعی شده ...
-
کدامین سبک مدیریت
(دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, 1989-03-21)در این مقاله سعی بر آن بوده است که مدیریت و شیوه اجرای آن با بهره گیری از مثالهای متنوع بررسی شود، و رفتار سازمانی با توجه به منزلتهای مختلف شغلی تجزیه و تحلیل گردد. رهنمودهایی نیز برای تصمیم گیری در موارد مختلف و نحوه ...
-
نگرشی دوباره به عقب ماندگی ذهنی
(دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, 1989-03-21)علی رغم بحثهای گوناگونی که در زمینه عقب ماندگی ذهنی صورت گرفته، این پدیده به خوبی شناخته شده است. به همین دلیل، نه جامعه، نه والدین اینگونه افراد و نه حتی تمامی مربیان و دست اندرکاران، رفتار متناسب با این پدیده را می شناسند. ...
-
کتابشناسی آمار آموزش و پرورش
(دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, 1989-03-21)0منابعی که در این کتابشناسی آمده عمدتا شامل کتب و تک نگاشتهایی است که سازمان های مسئول درهر دوره تهیه کرده اند. این سیاهه بیشتر متکی بر منابعی است که تا زمان تدوین در مرکز آمار ایران موجود بوده است. بنابراین، گرچه می تواند ...
-
روند روانشناسی تربیتی در ژاپن
(دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, 1991-02-20)توسعه روزافزون اقتصادی و صنعتی ژاپن با پیشرفت علوم انسانی‘ خاصه علوم تربیتی همراه بوده است. چنانکه آمار نشان می دهد درصد قابل توجهی از دانشجویان ژاپنی در رشته های علوم انسانی به تحصیل اشتغال دارند. به تناسب این موقعیت در ...
-
چند نکته درباره فرهنگ علوم رفتاری
(دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, 1991-02-20)روانشناسی علمی به مثابه علم جدیدی که سابقه ای طولانی در عرصه علم ندارد در مسیر انتقال و ترجمه نیاز به اصطلاحات و واژه های مناسب و معادل در زبان فارسی پیدا می کند. فرهنگ علوم رفتاری تلاشی است در جهت یافتن معادلها و تعاریف ...
-
درآمدی به نقش هویت فرهنگی در نظام جدید آموزشی
(دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, 1991-02-20)در حالیکه انسان دوره جدید در غرب با توسعه حیات تکنولوژیک خود بر قلمرو تصرفاتش می افزاید‘ به همان نسبت فزونی و توسعه سیطره‘ دچار بحران فرهنگی است. این بحران اکنون بیش از غرب جهان سوم را تهدید می کند و رفع آن جز با تحقق هویت ...
-
خودآگاهی تاریخی نسبت به انشقاق و وحدت نظر و عمل در دو حوزه دین و فلسفه
(دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, 1991-02-20)یکی از مباحث بنیادی تاریخ فلسفه و حکمت علمی و از آنجا فلسفه اخلاق پرسش تاریخی نسبت میان نظر و عمل است. انشقاق و وحدت این دو همواره نشانه گرایش نوع تفکر و تلقی بشر نسبت به کل عالم بوده است. این بحث اکنون در قول به جدایی ...
-
روش تأویل و کاربرد آن در علوم انسانی
(دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, 1991-02-20)توسعه علوم انسانی و بسط مباحث درباب روش این علوم منجر به پیدایی روشهای مختلف پژوهش و تحقیق در این حوزه شده است. از متأخرترین روشهای جدید در مطالعه رفتار انسانی‘ منطق هرمنوتیک یا روش تأویل و تفهم است که پس از بروز بحران و ...
-
حقوق کودکان در ایران و جهان
(دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, 1991-02-20)مشکلات ناشی از استثمار کودکان و رنجهای این نسل موجب گردیده است سازمان ملل متحدد در مقام تصویب اعلامیه ای به نام اعلامیه حقوق کودک برآید در پی این اقدام انجمن بین المللی روانشناسی آموزشگاهی ایران پس از 20 سال به تهیه و تصویب ...
-
روش حل مسأله و یادگیری فعال
(دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, 1993-03-21)روش حل مسأله یکی از روشهای یادگیری است که هم در زندگی روزمره و هم در کشف مسائل پیچیده علمی کاربرد دارد.در آموزش وپرورش نیز میتوان دانش آموزرا در موضع حل مسأله قرار داد.یادگیری از طریق حل مسأله نوعی یادگیری فعال وعمیق است ...
-
وقتی شاگردان از هم می آموزند
(دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, 1993-03-21)افت تحصیلی یکی از مهمترین معضلات نظامهای آموزشی در بسیاری از کشورهای جهان محسوب شده‘فعالیتهای بیشماری برای مقابله با آن انجام میگیرد. در مقاله حاضر ‘ یکی از روشهای مقابله با افت تحصیلی دانش آموزان‘به نام آموزش متقابل‘که ...



