مجله روان شناسی و علوم تربیتی
مرور بر اساس
مجموعههای این پایگاه
ارسال های اخیر
-
بررسی مقایسهای فشارهای شغلی و روشهای مقابله با آن در بین مدیران زن و مرد مدارس متوسطه دولتی شهر تهران
(دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, 2008-10-22)پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسهای فشارهای شغلی و روشهای مقابله با آن در بین 96 نفر از مدیران مدارس متوسطه دولتی (53 مدیر زن و 43 مدیر مرد) در 10 منطقه آموزشی شهر تهران صورت گرفته است. دادهها از طریق دو پرسشنامه فشارشغلی ...
-
بررسی تحلیلی رابطه ی وزن نوزازادان به هنگام تولد و فراوانی آسیب های زیستی, شناختی و حرکتی
(دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, 2008-10-22)
-
رابطه فهم عدد و توانایی ردیف کردن در کودک
(دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, 2008-10-22)پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی نگهداری ذهنی عدد وردیف کردن عملیّاتی براساس نظر "پیاژه" انجام شده است . طبق نظر "پیاژه"، عدد, تـألیفی از ردیف کردن وطبقه بندی است . وقتی کودک واجد نگهداری ذهنی میشود، می تواند آنها را ...
-
فلسفه رقص آنتروپیک نظم و بی نظمی در تولید معنا
(دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, 2006-09-23)غالبا هنگام مطالعه مسائل مربوط به کنترل سیستم های پیچیده اختلالات این نوع سیستم ها از بابت درجه نظم و سازمانشان مورد توجه قرار می گیرد . خاصیت اساسی هر سیستم سازمند را در آن میدانند که کمابیش منظم باشد . اطلاعات نیز در سیر ...
-
"فن آوری پردازش گفتار" و کاربرد آن در کتابخانه
(دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, 2008-10-22)گفتار، یکی از روشهای آسان و کارآمد مبادلهی اطّلاعات توسّط انسانها به حساب میآید. به همین دلیل ایجاد قابلیتهای درک و تولید گفتار در ماشین نیز تحت عنوان" فنآوری پردازش گفتار" عمل انتقال اطّلاعات به آن را سریعتر و ...
-
خلاقیّت و سلامت روانی
(دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, 2008-10-22)به منظور بررسی رابطهی خلاّقیّت و سلامت روان و همچنین تعیین این مطلب که هر یک از عناصر خلاّقیّت(ابتکار، بسط، انعطاف پذیری و سیّالی) تا چه حد می توانند ملاک های سلامت روان را پیش بینی کنند،248 دانشجوی دختر و پسر به روش نمونه ...
-
بررسی اعتبار و روایی پرسشنامه ی افسردگی (CDI در نوجوانان 13 تا 15 ساله)
(دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, 2008-10-22)تحقیق حاضر به منظور بررسی ویژگی های روانسنجی (اعتبار، روایی و تحلیل عوامل) پرسشنامه ی افسردگی (CDI) در دانشآموزان دختر و پسر پایه ی سوم راهنمایی و اوّل دبیرستان اهواز میباشد. 399 دانشآموز دختر و پسر مدارس راهنمایی و ...
-
مکتب تربیتی حافظ
(دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, 2006-09-23)در این مقاله به آموزه های حافظ همچون یک مکتب تربیتی نگاه شده و مبانی فلسفی ، دینی ، تربیتی و علمی آن مورد بررسی قرار گرفته است . در مقاله با استناد به اشعار حافظ تاکید شده است که حافظ پرورش را مقدم بر آموزش می داند و به ...
-
محیط فراگیر یادگیری پسند: موردی از نوآوری آموزشی و کاربرد آن در تحقق هدف های آموزش برای همه
(دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, 2008-10-22)نوآوری آموزشی با به بارآوردن اندیشه های نو در نظام آموزشی سر و کار دارد. رویکرد "محیط فراگیر یادگیری-پسند"(مفید)را می توان موردی از نوآوری آموزشی به شمار آورد. ازطریق این رویکرد، میتوان فرصت های آموزش و یادگیری را برای ...
-
آیا تزکیه مقدم بر تعلیم است ؟
(دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, 2006-09-23)تزکیه یکی از مفاهیمی است که در ادبیات تربیتی ما بسیار به کار می رود . اغلب این مفهوم با جمله مشهور " تزکیه مقدم بر تعلیم است " همراه می شود . در این مقاله این جمله مشهور به چالش گرفته می شود و با بررسی آیات و تفاسیر مربوط ...
-
دانش در در مبنای کاربرد پذیری: نگاهی انتقادی از منظر تعلیم و تربیت
(دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, 2006-09-23)با اتخاذ رویکرد مدرن که نشانگر حرکت به سوی عقلانیت است و به منظور حفظ و تثبیت تفوق انسان بر طبیعت ، دانش مدرن با ویژگی هایی همچون ، عقلانیت ، عینیت ، واقع گرایی ، آزمون پذیری و اخیرا کار پردازی صورت تحقق می پذیرد . دانش ...
-
ملاحظاتی در باب فلسفه آموزش و پرورش از دیدگاه ارسطو با تاکید بر اهمیت آموزش احساس و کاربرد آن در نظام آموزشی ایران
(دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, 2006-09-23)در این مقاله سعی شده است که دیدگاه های فلسفی ارسطو بررسی و از دلالت های آن راهکارهایی درمورد آموزش و پرورش اخذ شود . در عصر حاضر به علت پدید آمدن مشکلات عمیق در مسائل احساسی و رفتاری در پرورش نسل جوان ، در فلسفه تعلیم و ...
-
" انسان قرآن " از دیدگاه فردی اجتماعی
(دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, 2006-09-23)از دید " قرآن" انسان جانشین خدا بر روی زمین است . او تنها موجودی است که ویژگی های خدا ، همچون " آفرینندگی" و " خلاقیت" را داراست . تمام تلاشهای بعمل آمده در مطالعات روانشناسان رفتاری نگر نتوانسته جایگاه ویژه " انسان " را ...
-
بحران هویت فرهنگی در ایران و پیامدهای آن
(دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, 2006-09-23)در مرحله اول بحران هویت را باید به مثابه رویکردی آسیب شناسانه به مبحث هویت ملاحضه کرد و چنانچه مولفه های آسیب زا در پدیده هویت مورد شناسایی قرار گیرد ، خود زمینه ای برای آسیب زدایی تلقی خواهد شد . در زمینه سوابق تاریخی ...
-
نکاتی پیرامون اطلاعات ، اطلاع شناسی و ارتباطات
(دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, 1995-09-23)واژه های اطلاعات و ارتباطات دارای ابهام و پیچیدگی هایی است . هنوز یک تعریف جامعی در این مورد که مقبول همگان باشد وجود ندارد. در عین حال دو حوزه اطلاعات و ارتباطات با هم دارای فصل مشترکاتی هستند که گاه به خلط مفاهیم می ...
-
مقایسه مهارت های دانش آموزان کم شنوا در مدارس تلفیقی و استثنایی
(دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, 1995-09-23)هدف پژوهش حاضر مقایسه مهارتهای اجتماعی دانش آموزان پسر کم شنوای دوره راهنمایی در مدارس تلفیقی و استثنایی شهر تهران است . در پژوهش پس رویدادی حاضر ، 60 نفر از دانش آموزان کم شنوا شرکت داشتند که از این تعداد 30 نفر در مدارس ...
-
مروری بر مبانی فلسفی ، ویژگی ها ، روشهای پژوهش کیفی
(دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, 1995-09-23)در سالهای اخیر پژوهشهای کیفی یا انچه تحت عنوان مطالعات کیفی شناخته شده اند به طور فزاینده ای در تحقیقات مربوط به علوم اجتماعی ، روانشناسی تربیتی ، روانشناسی بالینی و آموزش و پرورش شایع شده اند. به دلیل اینکه در تحلیل داده ...
-
گزارشی از یک مورد درمان روان پویشی اختلال وحشت زدگی با گرایش روابط موضوعی و روانشناسی خود
(دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, 1995-09-23)هدف از پژوهش حاضر ارائه گزارشی از یک مورد درمان موفقیت آمیز اختلال وحشت زدگی با استفاده از روش روان پویشی مبتنی بر روابط موضوعی و روان شناسی خود است . بدین منظور دختر دانشجویی 23 ساله که بر اساس مصاحبه بالینی ، ملاکهای ...
-
بررسی رابطه سبکهای هویت و تعهد هویت با کیفیت دوستی
(دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, 2006-03-21)هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سبک های هویت و تعهد هویت با کیفیت دوستی در دانش آموزان سال سوم دبیرستان شهر تهران است . به این منظور 400 دانش آموز به صورت تصادفی از مناطق نوزده گانه آموزش و پرورش شهر تهران انتخاب شدند. ...
-
نقش منابع اطلاعات خود – کارامدی و ویژگی های میانجی شخصی در خود- کارآمدی و عملکرد ریاضی
(دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, 2006-03-21)این مطالعه بر مبنای نظریه شناختی – اجتماعی بندورا (1986 ، 1997)و با استفاده از روش تحلیل معادلات ساختاری به بررسی اثرات مفروض منابع اطلاعات خود – کارآمدی بر ویژگی های شخصی ، خود کار آمدی ریاضی و عملکرد ریاضی پرداخته است . ...



