مجله روان شناسی و علوم تربیتی

ارسال های اخیر

  • بررسی مقایسه‎ای فشارهای شغلی و روش‎های مقابله با آن در بین مدیران زن و مرد مدارس متوسطه دولتی شهر تهران 

    پدیدآور نامشخص (دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, 2008-10-22)
    پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه‌ای فشارهای شغلی و روش‌های مقابله با آن در بین 96 نفر از مدیران مدارس متوسطه دولتی (53 مدیر زن و 43 مدیر مرد) در 10 منطقه آموزشی شهر تهران صورت گرفته است. داده‌ها از طریق دو پرسشنامه فشارشغلی ...

  • رابطه فهم عدد و توانایی ردیف کردن در کودک 

    پدیدآور نامشخص (دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, 2008-10-22)
    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه‌ی نگه‌داری ذهنی عدد وردیف کردن عملیّاتی براساس نظر "پیاژه" انجام شده است . طبق نظر "پیاژه"، عدد, تـألیفی از ردیف کردن وطبقه بندی است . وقتی کودک واجد نگه‌داری ذهنی می‌شود، می تواند آن‌ها را ...

  • فلسفه رقص آنتروپیک نظم و بی نظمی در تولید معنا 

    نشاط, نرگس (دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, 2006-09-23)
    غالبا هنگام مطالعه مسائل مربوط به کنترل سیستم های پیچیده اختلالات این نوع سیستم ها از بابت درجه نظم و سازمانشان مورد توجه قرار می گیرد . خاصیت اساسی هر سیستم سازمند را در آن میدانند که کمابیش منظم باشد . اطلاعات نیز در سیر ...

  • "فن آوری پردازش گفتار" و کاربرد آن در کتابخانه 

    پدیدآور نامشخص (دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, 2008-10-22)
    گفتار، یکی از روش‎های آسان و کارآمد مبادله‎ی اطّلاعات توسّط انسان‎ها به حساب می‎آید. به همین دلیل ایجاد قابلیت‎های درک و تولید گفتار در ماشین نیز تحت عنوان" فن‌آوری پردازش گفتار" عمل انتقال اطّلاعات به آن را سریع‌تر و ...

  • خلاقیّت و سلامت روانی 

    پدیدآور نامشخص (دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, 2008-10-22)
    به منظور بررسی رابطه‌ی خلاّقیّت و سلامت روان و همچنین تعیین این مطلب که هر یک از عناصر خلاّقیّت(ابتکار، بسط، انعطاف پذیری و سیّالی) تا چه حد می توانند ملاک های سلامت روان را پیش بینی کنند،248 دانشجوی دختر و پسر به روش نمونه ...

  • بررسی اعتبار و روایی پرسشنامه ی افسردگی (CDI در نوجوانان 13 تا 15 ساله) 

    پدیدآور نامشخص (دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, 2008-10-22)
    تحقیق حاضر به منظور بررسی ویژگی های روان‌سنجی (اعتبار، روایی و تحلیل عوامل) پرسشنامه ی افسردگی (CDI) در دانش‌آموزان دختر و پسر پایه ی سوم راهنمایی و اوّل دبیرستان اهواز می‌باشد. 399 دانش‌آموز دختر و پسر مدارس راهنمایی و ...

  • مکتب تربیتی حافظ 

    خرازی, سید کمال (دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, 2006-09-23)
    در این مقاله به آموزه های حافظ همچون یک مکتب تربیتی نگاه شده و مبانی فلسفی ، دینی ، تربیتی و علمی آن مورد بررسی قرار گرفته است . در مقاله با استناد به اشعار حافظ تاکید شده است که حافظ پرورش را مقدم بر آموزش می داند و به ...

  • محیط فراگیر یادگیری پسند: موردی از نوآوری آموزشی و کاربرد آن در تحقق هدف های آموزش برای همه 

    پدیدآور نامشخص (دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, 2008-10-22)
    نوآوری آموزشی با به بارآوردن اندیشه های نو در نظام آموزشی سر و کار دارد. رویکرد "محیط فراگیر یادگیری-پسند"(مفید)را می توان موردی از نوآوری آموزشی به شمار آورد. ازطریق این رویکرد، می‌توان فرصت های آموزش و یادگیری را برای ...

  • آیا تزکیه مقدم بر تعلیم است ؟ 

    حسنی, محمد (دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, 2006-09-23)
    تزکیه یکی از مفاهیمی است که در ادبیات تربیتی ما بسیار به کار می رود . اغلب این مفهوم با جمله مشهور " تزکیه مقدم بر تعلیم است " همراه می شود . در این مقاله این جمله مشهور به چالش گرفته می شود و با بررسی آیات و تفاسیر مربوط ...

  • دانش در در مبنای کاربرد پذیری: نگاهی انتقادی از منظر تعلیم و تربیت 

    حسینی, فرشته آل؛ باقری, خسرو (دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, 2006-09-23)
    با اتخاذ رویکرد مدرن که نشانگر حرکت به سوی عقلانیت است و به منظور حفظ و تثبیت تفوق انسان بر طبیعت ، دانش مدرن با ویژگی هایی همچون ، عقلانیت ، عینیت ، واقع گرایی ، آزمون پذیری و اخیرا کار پردازی صورت تحقق می پذیرد . دانش ...

  • ملاحظاتی در باب فلسفه آموزش و پرورش از دیدگاه ارسطو با تاکید بر اهمیت آموزش احساس و کاربرد آن در نظام آموزشی ایران 

    کلام, فاطمه زیبا (دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, 2006-09-23)
    در این مقاله سعی شده است که دیدگاه های فلسفی ارسطو بررسی و از دلالت های آن راهکارهایی درمورد آموزش و پرورش اخذ شود . در عصر حاضر به علت پدید آمدن مشکلات عمیق در مسائل احساسی و رفتاری در پرورش نسل جوان ، در فلسفه تعلیم و ...

  • " انسان قرآن " از دیدگاه فردی اجتماعی 

    ای, جواد اژه (دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, 2006-09-23)
    از دید " قرآن" انسان جانشین خدا بر روی زمین است . او تنها موجودی است که ویژگی های خدا ، همچون " آفرینندگی" و " خلاقیت" را داراست . تمام تلاشهای بعمل آمده در مطالعات روانشناسان رفتاری نگر نتوانسته جایگاه ویژه " انسان " را ...

  • بحران هویت فرهنگی در ایران و پیامدهای آن 

    شرفی, محمد رضا (دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, 2006-09-23)
    در مرحله اول بحران هویت را باید به مثابه رویکردی آسیب شناسانه به مبحث هویت ملاحضه کرد و چنانچه مولفه های آسیب زا در پدیده هویت مورد شناسایی قرار گیرد ، خود زمینه ای برای آسیب زدایی تلقی خواهد شد . در زمینه سوابق تاریخی ...

  • نکاتی پیرامون اطلاعات ، اطلاع شناسی و ارتباطات 

    عراقی, غلامرضا فدایی (دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, 1995-09-23)
    واژه های اطلاعات و ارتباطات دارای ابهام و پیچیدگی هایی است . هنوز یک تعریف جامعی در این مورد که مقبول همگان باشد وجود ندارد. در عین حال دو حوزه اطلاعات و ارتباطات با هم دارای فصل مشترکاتی هستند که گاه به خلط مفاهیم می ...

  • مقایسه مهارت های دانش آموزان کم شنوا در مدارس تلفیقی و استثنایی 

    پژوه, احمد به؛ غباری, باقر؛ خانزاده, عباسعلی حسین؛ حجازی, الهه (دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, 1995-09-23)
    هدف پژوهش حاضر مقایسه مهارتهای اجتماعی دانش آموزان پسر کم شنوای دوره راهنمایی در مدارس تلفیقی و استثنایی شهر تهران است . در پژوهش پس رویدادی حاضر ، 60 نفر از دانش آموزان کم شنوا شرکت داشتند که از این تعداد 30 نفر در مدارس ...

  • مروری بر مبانی فلسفی ، ویژگی ها ، روشهای پژوهش کیفی 

    عابدینی, یاسمین (دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, 1995-09-23)
    در سالهای اخیر پژوهشهای کیفی یا انچه تحت عنوان مطالعات کیفی شناخته شده اند به طور فزاینده ای در تحقیقات مربوط به علوم اجتماعی ، روانشناسی تربیتی ، روانشناسی بالینی و آموزش و پرورش شایع شده اند. به دلیل اینکه در تحلیل داده ...

  • گزارشی از یک مورد درمان روان پویشی اختلال وحشت زدگی با گرایش روابط موضوعی و روانشناسی خود 

    فرد, محمد خدایاری؛ عابدینی, یاسمین (دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, 1995-09-23)
    هدف از پژوهش حاضر ارائه گزارشی از یک مورد درمان موفقیت آمیز اختلال وحشت زدگی با استفاده از روش روان پویشی مبتنی بر روابط موضوعی و روان شناسی خود است . بدین منظور دختر دانشجویی 23 ساله که بر اساس مصاحبه بالینی ، ملاکهای ...

  • بررسی رابطه سبکهای هویت و تعهد هویت با کیفیت دوستی 

    حجازی, الهه؛ فرتاش, سهیلا (دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, 2006-03-21)
    هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سبک های هویت و تعهد هویت با کیفیت دوستی در دانش آموزان سال سوم دبیرستان شهر تهران است . به این منظور 400 دانش آموز به صورت تصادفی از مناطق نوزده گانه آموزش و پرورش شهر تهران انتخاب شدند. ...

  • نقش منابع اطلاعات خود – کارامدی و ویژگی های میانجی شخصی در خود- کارآمدی و عملکرد ریاضی 

    زارچ, محمود کمالی؛ کدیور, پروین؛ طباطبایی, محمود قاضی؛ کیامنش, علیرضا (دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, 2006-03-21)
    این مطالعه بر مبنای نظریه شناختی – اجتماعی بندورا (1986 ، 1997)و با استفاده از روش تحلیل معادلات ساختاری به بررسی اثرات مفروض منابع اطلاعات خود – کارآمدی بر ویژگی های شخصی ، خود کار آمدی ریاضی و عملکرد ریاضی پرداخته است . ...

View more