اثربخشی آموزش مهارتهای خودآموزی کلامی بر اضطراب اجتماعی (ترس از ارزیابی منفی، اجتناب اجتماعی و اندوه در موقعیتهای جدید، اجتناب اجتماعی و اندوه عمومی) دانشآموزان کمرو
(ندگان)پدیدآور
شیخ الاسلامی, علیبشیرگنبدی, سپیدهسیداسماعیلی قمی, نسترن
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای خودآموزی کلامی بر اضطراب اجتماعی (ترس از ارزیابی منفی، اجتناب اجتماعی و اندوه در موقعیتهای جدید، اجتناب اجتماعی و اندوه عمومی) دانشآموزان کمرو انجام گرفت. روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان دورهی دوّم متوسطهی شهر اردبیل در سال تحصیلی 98-1397 تشکیل میدادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، 40 دانشآموز کمرو انتخاب شده و بهطور تصادفی در گروه آزمایش (20 نفر) و گروه کنترل (20 نفر) جایگزین شدند. به گروه آزمایش، 10 جلسه مهارتهای خودآموزی کلامی آموزش داده شد و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهی اضطراب اجتماعی نوجوانان لاجرسا (1998) و پرسشنامهی تجدید نظر شدهی کمرویی چک و باس (1983) استفاده شد. دادهها از طریق آزمون آماری کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان داد که دانشآموزان کمرو گروه آزمایش نسبت به دانشآموزان کمرو گروه کنترل در پسآزمون بهطور معناداری اضطراب اجتماعی (ترس از ارزیابی منفی، اجتناب اجتماعی و اندوه در موقعیتهای جدید و اجتناب اجتماعی و اندوه عمومی) کمتری داشتند (01/0>P). بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که آموزش مهارتهای خودآموزی کلامی در کاهش اضطراب اجتماعی (ترس از ارزیابی منفی، اجتناب اجتماعی و اندوه در موقعیتهای جدید و اجتناب اجتماعی و اندوه عمومی) دانشآموزان کمرو اثربخش است.
کلید واژگان
خودآموزی کلامیاضطراب اجتماعی
دانشآموزان کمرو
شماره نشریه
37تاریخ نشر
2020-03-201399-01-01
ناشر
دانشگاه سیستان و بلوچستانUniversity of Sistan and Baluchestan
سازمان پدید آورنده
دانشیار دانشگاه محقق اردبیلیدانشجوی دکترا دانشگاه محقق اردبیلی
دانشجوی دکترا دانشگاه علامه طباطبائی



