اثربخشی بازی آموزشی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان کلاس اول ابتدائی در درس فارسی
(ندگان)پدیدآور
غفاری, خلیلداوودی, حسینحیدری, حسنیاسبلاغی شراهی, بهمنمحمدی, فاطمه
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی بازی آموزشی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایۀ اول ابتدائی در درس فارسی انجام شدهاست. این تحقیق یک پژوهش نیمه آزمایشی بوده با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل که از دو گروه آزمایش و کنترل تشکیلشده بود. جامعۀ آماری پژوهش حاضر را تمامی دانشآموزان پایۀ اول دبستانی شهر خمین در سال تحصیلی 96-1395 تشکیل دادند که تعداد آنان 1841 نفر بود. روش نمونهگیری پژوهش بهصورت تصادفی خوشهای چندمرحلهای بود. با توجه به اینکه روش پژوهش این تحقیق روش نیمه آزمایشی است، حجم نمونه در هر گروه 15 نفر انتخاب شد. جهت پاسخگویی به فرضیههای فرعی 1 و 2، از آزمون مهارت خواندن و نوشتن در درس فارسی، برای سنجش یادآوری مطلب، از آزمون حافظه بصری کیم- کاراد و بهمنظور اندازهگیری درک کلمات و واژهها از تصاویر و برای آزمون تحلیل دادهها از تحلیل کواریانس استفاده شدهاست. نتایج حاکی از اثربخشی بازیهای آموزشی بر افزایش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایۀ اول ابتدائی در درس فارسی، مهارت خواندن و نوشتن و در درک کلمات و تصاویر بود؛ همچنین تأثیر بازیهای آموزشی بر درک کلمات و واژگان و یادآوری مطالب معنادار بوده و موجب افزایش درک کلمات و یادآوری مطالب در آنها شده است؛ علاوه براین، بازیهای آموزشی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایۀ اول ابتدائی در درس فارسی تأثیر دارد و لذا زمانی که دانشآموزان بازیهای آموزشی را دریافت میکنند، مهارتهای خوانداری و نوشتاری آنها بهبود مییابد، مطالب را بهتر به یاد میآورند و درک کلمات و واژگان بهتری را تجربه میکنند.
کلید واژگان
پیشرفت تحصیلیبازیهای آموزشی
درس فارسی پایۀ اول ابتدایی
شماره نشریه
35تاریخ نشر
2019-10-231398-08-01
ناشر
دانشگاه سیستان و بلوچستانUniversity of Sistan and Baluchestan
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه علوم تربیتی،واحد گرمسار،دانشگاه آزاد گرمسار،گرمسار،ایران.استادیار گروه مشاوره،واحد خمین،دانشگاه آزاد خمین،خمین،ایران.
دانشیار گروه مشاوره، واحد خمین،دانشگاه آزاد خمین،خمین،ایران
استادیار گروه علوم تربیتی،اراک،دانشگاه اراک،اراک،ایران.
دانش آموخته گروه مشاوره،واحد خمین،دانشگاه آزاد خمین،خمین،ایران.



