• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات روانشناسی تربیتی
    • دوره 16, شماره 35
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات روانشناسی تربیتی
    • دوره 16, شماره 35
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی بازی آموزشی بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان کلاس اول ابتدائی در درس فارسی

    (ندگان)پدیدآور
    غفاری, خلیلداوودی, حسینحیدری, حسنیاسبلاغی شراهی, بهمنمحمدی, فاطمه
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی بازی­ آموزشی بر پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان پایۀ اول ابتدائی در درس فارسی انجام شده­است. این تحقیق یک پژوهش نیمه آزمایشی بوده با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل که از دو گروه آزمایش و کنترل تشکیل‌شده بود. جامعۀ آماری پژوهش حاضر را تمامی دانش­آموزان پایۀ اول دبستانی شهر خمین در سال تحصیلی 96-1395 تشکیل دادند که تعداد آنان 1841 نفر بود. روش نمونه­گیری پژوهش به‌صورت تصادفی خوشه­ای چندمرحله‌ای بود. با توجه به اینکه روش پژوهش این تحقیق روش نیمه آزمایشی است، حجم نمونه در هر گروه 15 نفر انتخاب شد. جهت پاسخ­گویی به فرضیه­های فرعی 1 و 2، از آزمون مهارت خواندن و نوشتن در درس فارسی، برای سنجش یادآوری مطلب، از آزمون حافظه بصری کیم- کاراد و به‌منظور اندازه‌گیری درک کلمات و واژه­ها از تصاویر و برای آزمون تحلیل داده­ها از تحلیل کواریانس استفاده شده­است. نتایج حاکی از اثربخشی بازی­های آموزشی بر افزایش پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان پایۀ اول ابتدائی در درس فارسی، مهارت خواندن و نوشتن و در درک کلمات و تصاویر بود؛ همچنین تأثیر بازی‌های آموزشی بر درک کلمات و واژگان و یادآوری مطالب معنادار بوده و موجب افزایش درک کلمات و یادآوری مطالب در آن‌ها شده است؛ علاوه براین، بازی­های آموزشی بر پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان پایۀ اول ابتدائی در درس فارسی تأثیر دارد و لذا زمانی که دانش­آموزان بازی­های آموزشی را دریافت می­کنند، مهارت­های خوانداری و نوشتاری آن‌ها بهبود می­یابد، مطالب را بهتر به یاد می­آورند و درک کلمات و واژگان بهتری را تجربه می­کنند.
    کلید واژگان
    پیشرفت تحصیلی
    بازی­های آموزشی
    درس فارسی پایۀ اول ابتدایی

    شماره نشریه
    35
    تاریخ نشر
    2019-10-23
    1398-08-01
    ناشر
    دانشگاه سیستان و بلوچستان
    University of Sistan and Baluchestan
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه علوم تربیتی،واحد گرمسار،دانشگاه آزاد گرمسار،گرمسار،ایران.
    استادیار گروه مشاوره،واحد خمین،دانشگاه آزاد خمین،خمین،ایران.
    دانشیار گروه مشاوره، واحد خمین،دانشگاه آزاد خمین،خمین،ایران
    استادیار گروه علوم تربیتی،اراک،دانشگاه اراک،اراک،ایران.
    دانش آموخته گروه مشاوره،واحد خمین،دانشگاه آزاد خمین،خمین،ایران.

    شاپا
    2228-6683
    URI
    https://dx.doi.org/10.22111/jeps.2019.5073
    https://jeps.usb.ac.ir/article_5073.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/277254

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب