پیشبینی نشاط ذهنی بر اساس بهزیستی مدرسه: نقش واسطهای سبکهای خودتنظیمی هیجانی
(ندگان)پدیدآور
حقبین, فاطمهشیخالاسلامی, راضیه
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر در راستای تعیین نقش واسطهای سبکهای خودتنظیمی هیجان (شامل سبکهای پنهانکار، تحمل و سازگار) در رابطۀ بین بهزیستی مدرسه (شامل شرایط مدرسه، روابط اجتماعی در مدرسه و راههای خودکامروایی) و نشاط ذهنی دانشآموزان انجامگرفته و برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش همبستگی استفادهشدهاست. شرکتکنندگان پژوهش 284 دانشآموز (138 دختر و 146 پسر) دورۀ متوسطۀ اول شهرستان جهرم بودند که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. بهمنظور سنجش متغیرهای پژوهش، پرسشنامه بهزیستی مدرسه (کانیو و ریمپلا، 2002)، پرسشنامه سبکهای عاطفی (هافمن و کاشدان، 2010) و مقیاس نشاط ذهنی (ریان و فردریک، 1997) بهکار گرفته شد. دادهها با روش آماری تحلیل مسیر و با استفاده از نرمافزار AMOSتجزیهوتحلیل گردید. نتایج نشان داد که مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است. یافتههای حاصل از بررسی فرضیههای پژوهش نشانگر آن بود که روابط اجتماعی در مدرسه، هم بهطور مستقیم و هم بهطور غیرمستقیم (از طریق افزایش سبک سازگار خودتنظیمی هیجان) نشاط ذهنـی دانشآموزان را افزایش میدهـد. راههای خودکامروایـی از طریق کاهش سبک پنهانکـارخودتنظیمی هیجان، منجر به افزایش نشاط ذهنی دانشآموزان میشود. شرایط مدرسه اثر مستقیم و مثبت بر نشاط ذهنی دانشآموزان داشت. بهطورکلی، نتایج پژوهش حاضر شواهدی را برای نقش واسطهای سبکهای خودتنظیمی هیجان در رابطۀ بین بهزیستی مدرسه و نشاط ذهنی دانشآموزان فراهم آورد
کلید واژگان
بهزیستی مدرسهسبکهای خودتنظیمی هیجان
نشاط ذهنی
شماره نشریه
35تاریخ نشر
2019-10-231398-08-01
ناشر
دانشگاه سیستان و بلوچستانUniversity of Sistan and Baluchestan
سازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه شیرازدانشیار روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه شیراز. (نویسنده مسئول)



