• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات روانشناسی تربیتی
    • دوره 16, شماره 34
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات روانشناسی تربیتی
    • دوره 16, شماره 34
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر معنای زندگی بر سازگاری مدرسه‏ دانش‏آموزان با میانجیگری مقابله مسئله‏ مدار و پذیرش خود

    (ندگان)پدیدآور
    حاجی تبار فیروزجایی, محسنشیخ الاسلامی, علیطالبی, مریمبرقی, عیسی
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    این پژوهش،‌ تأثیر معنای زندگی را بر سازگاری مدرسه‏ دانش‏آموزان با میانجیگری مقابلۀ مسئله‌مدار و پذیرش خود ‎بررسی­می­کند. ‌جهت دستیابی به این هدف، ازروش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی با رویکرد تحلیل مسیر استفاده­شده­است. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیه دانش‏آموزان دختر دورۀ دوّم متوسطۀ شهر بابل در سال تحصیلی 97-1396 بودند که از میان آن‌ها با استفاده از روش نمونه‏گیری تصادفی خوشه‌ای 208 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامۀ معنای زندگی (استیگر و همکاران، 2006)، پرسشنامۀ سازگاری مدرسه (کیم، 2002)، پرسشنامۀ راهبرد مقابله‌ای (لازارروس و فولکمن، 1985) و پرسشنامۀ پذیرش خود (چمبرلین و هاگا،2001) استفاده شده­است. داده‌ها با آزمون‌های آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر در نرم‏افزارهای SPSS و AMOS تجزیه‌وتحلیل شدند. یافته‌ها نشان می­دهند که معنای زندگی رابطۀ مثبتی با مقابلۀ مسئله‌مدار، پذیرش خود و سازگاری مدرسۀ دانش‌آموزان دارد. سازگاری مدرسه نیز با مقابلۀ مسئله‌مدار و پذیرش خود رابطه مثبت دارد. معنای زندگی تأثیر مثبتی بر سازگاری مدرسه دارد و مقابلۀ مسئله‌مدار نقش میانجی­گری معناداری در رابطۀ بین معنای زندگی و سازگاری با مدرسه دارد اما پذیرش خود نقش میانجی‌گری معناداری بین معنای زندگی و سازگاری مدرسه ندارد. در کل نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که داشتن معنا و هدف در زندگی می‏تواند سازگاری مدرسۀ دانش‏آموزان را تضمین کند؛ همچنین سبک انتزاعی و درونی مانند پذیرش خود برای حل مسائل مؤثر نیست اما یک استراتژی رفتاری مستقیم مانند مقابله مسئله‏مدار کارآمد می‏باشد.
    کلید واژگان
    معنای زندگی
    سازگاری مدرسه‏
    مقابلۀ مسئله‌مدار
    پذیرش خود

    شماره نشریه
    34
    تاریخ نشر
    2019-06-22
    1398-04-01
    ناشر
    دانشگاه سیستان و بلوچستان
    University of Sistan and Baluchestan
    سازمان پدید آورنده
    استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده اجتماعی و علوم انسانی، دانشگاه مازندران
    دانشیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
    دکتری روانشناسی و عضو هیات علمی موسسه غیر انتفاعی راه دانش بابل.بابل،مازندران
    استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

    شاپا
    2228-6683
    URI
    https://dx.doi.org/10.22111/jeps.2019.4944
    https://jeps.usb.ac.ir/article_4944.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/277239

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب