اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله بر افزایش سازگاری اجتماعی و راهبردهای خودتنظیمی کودکان طلاق
(ندگان)پدیدآور
مهدوی, عابدگلستانی, علیرضاآقائی, مریمهمتی راد, گیتیحاج حسینی, منصورهغلامعلی لواسانی, مسعودسپهر یگانه, شهربانوقربانی نیا, فاطمه سادات
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
طلاق والدین به منزله از بین رفتن چتر امنیتی کودکان به شمار میرود که میتواند بر سلامت روانی و اجتماعی آن ها تاثیر بسزایی بگذارد. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله بر افزایش سازگاری اجتماعی و راهبردهای خودتنظیمی کودکان طلاق در شهر تهران بود که به شیوه نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کودکان طلاق مناطق 10و 11 تهران در سال 96 بودند. با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، نمونهای به تعداد 60 نفر(پسر) در نظر گرفته شد که به صورت تصادفی 30 نفر در گروه آزمایش و 30 نفر در گروه کنترل گمارده شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد سازگاری اجتماعی کالیفرنیا(فرم کوتاه90 سوالی) و پرسشنامه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی(47سوالی) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس یک راهه استفاده گردید. مداخله درمانی برای گروه آزمایش به مدت 5 جلسه 90 دقیقهای انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مهارت حل مسئله موجب افزایش سازگاری اجتماعی و راهبردهای خودتنظیمی در کودکان طلاق شده است.
کلید واژگان
مهارت حل مسئلهسازگاری اجتماعی
راهبردهای خودتنظیمی
کودکان طلاق
شماره نشریه
33تاریخ نشر
2019-03-211398-01-01
ناشر
دانشگاه سیستان و بلوچستانUniversity of Sistan and Baluchestan
سازمان پدید آورنده
روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایراندانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور بوشهر، بوشهر، ایران
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور ، واحد کرج، ایران.
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحدکرج، ایران
دانشکده روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم، ایران.



