• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات روانشناسی تربیتی
    • دوره 16, شماره 33
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات روانشناسی تربیتی
    • دوره 16, شماره 33
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله بر افزایش سازگاری اجتماعی و راهبردهای خودتنظیمی کودکان طلاق

    (ندگان)پدیدآور
    مهدوی, عابدگلستانی, علیرضاآقائی, مریمهمتی راد, گیتیحاج حسینی, منصورهغلامعلی لواسانی, مسعودسپهر یگانه, شهربانوقربانی نیا, فاطمه سادات
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    طلاق والدین به منزله از بین رفتن چتر امنیتی کودکان به شمار می‏رود که می‏تواند بر سلامت روانی و اجتماعی آن ها تاثیر بسزایی بگذارد. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله بر افزایش سازگاری اجتماعی و راهبردهای خودتنظیمی کودکان طلاق در شهر تهران بود که به شیوه نیمه آزمایشی از نوع پیش‎آزمون – پس‎آزمون با گروه کنترل صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کودکان طلاق مناطق 10و 11 تهران در سال 96 بودند. با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، نمونه‎ای به تعداد 60 نفر(پسر) در نظر گرفته شد که به صورت تصادفی 30 نفر در گروه آزمایش و 30 نفر در گروه کنترل گمارده شدند. برای گردآوری داده‎ها از پرسشنامه استاندارد سازگاری اجتماعی کالیفرنیا(فرم کوتاه90 سوالی) و پرسشنامه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی(47سوالی) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‎ها از تحلیل کوواریانس یک راهه استفاده گردید. مداخله درمانی برای گروه آزمایش به مدت 5 جلسه 90 دقیقه‎ای انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مهارت حل مسئله موجب افزایش سازگاری اجتماعی و راهبردهای خودتنظیمی در کودکان طلاق شده است.
    کلید واژگان
    مهارت حل مسئله
    سازگاری اجتماعی
    راهبردهای خودتنظیمی
    کودکان طلاق

    شماره نشریه
    33
    تاریخ نشر
    2019-03-21
    1398-01-01
    ناشر
    دانشگاه سیستان و بلوچستان
    University of Sistan and Baluchestan
    سازمان پدید آورنده
    روانشناسی تربیتی، دانشکده روان‎شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
    دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور بوشهر، بوشهر، ایران
    دانشکده روان‎شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
    دانشکده روان‎شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور ، واحد کرج، ایران.
    دانشکده روان‎شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
    دانشکده روان‎شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
    دانشکده روان‎شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحدکرج، ایران
    دانشکده روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم، ایران.

    شاپا
    2228-6683
    URI
    https://dx.doi.org/10.22111/jeps.2019.4497
    https://jeps.usb.ac.ir/article_4497.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/277235

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب