• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات روانشناسی تربیتی
    • دوره 15, شماره 32
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات روانشناسی تربیتی
    • دوره 15, شماره 32
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    سنجش روابط علی بین مهارتهای تدریس و پیشرفت تحصیلی دانشجویان با نقش میانجیگری احساسات مثبت و منفی و کنترل ادراک‌شده با رویکرد مدل یابی معادلات ساختاری

    (ندگان)پدیدآور
    باقریان فر, مصطفیفلاح نودهی, معصومهدولتی, علی اکبر
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر با هدف بررسی روابط علی بین مهارت­های تدریس و پیشرفت تحصیلی دانشجویان با نقش میانجی­گری احساسات مثبت و منفی و کنترل ادراک‌شده با رویکرد مدل­یابی معادلات ساختاری انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و روش تحلیل از نوع مدل­یابی معادلات ساختاری می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان یاسوج در سال تحصیلی96 - 1395 به تعداد 1604 نفر تشکیل می­دهند که به‌صورت تصادفی طبقه­ای 359 نفر از آن‌ها مورد مطالعه قرار گرفتند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه­های محقق ساخته­ مهارت­های تدریس (1395)، محقق ساخته احساسات مثبت و منفی (1395)   و کنترل ادراک‌شده تتریک و لاراکو (1987) استفاده گردید. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار spss24 و Amos23 صورت گرفت. یافته‌های پژوهش نشان داد که مهارت­های تدریس با احساسات مثبت، کنترل ادراک‌شده و پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معنادار (sig=0/0001) و با احساسات منفی رابطه منفی و معناداری (sig= 0/0001) دارد. همچنین مهارت­های تدریس، احساسات مثبت، احساسات منفی و کنترل ادراک‌شده بر پیشرفت تحصیلی به ترتیب با ضریب مسیر 26/0 و 232/0 و 235/0- و 275/0 اثرگذار بوده و مهارت­های تدریس 7/6 درصد، احساسات مثبت 3/5 درصد، احساسات منفی 5/5 درصد و کنترل ادراک‌شده 5/7 درصد از پیشرفت تحصیلی دانشجویان را به‌طور مستقیم تبیین می‌نمایند. از این رو، می­توان نتیجه­گیری کرد که مدرسان با داشتن احساسات مثبت و مهارت­های تدریس قوی و دور کردن احساسات منفی از خود، می­توانند پیشرفت تحصیلی دانشجویان را افزایش دهند.
    کلید واژگان
    تدریس
    پیشرفت تحصیلی
    احساسات
    کنترل

    شماره نشریه
    32
    تاریخ نشر
    2018-12-22
    1397-10-01
    ناشر
    دانشگاه سیستان و بلوچستان
    University of Sistan and Baluchestan
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی در آموزش عالی دانشگاه اصفهان
    عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور شاهرود
    دانشگاه اصفهان

    شاپا
    2228-6683
    URI
    https://dx.doi.org/10.22111/jeps.2018.4408
    https://jeps.usb.ac.ir/article_4408.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/277218

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب