سنجش روابط علی بین مهارتهای تدریس و پیشرفت تحصیلی دانشجویان با نقش میانجیگری احساسات مثبت و منفی و کنترل ادراکشده با رویکرد مدل یابی معادلات ساختاری
(ندگان)پدیدآور
باقریان فر, مصطفیفلاح نودهی, معصومهدولتی, علی اکبر
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی روابط علی بین مهارتهای تدریس و پیشرفت تحصیلی دانشجویان با نقش میانجیگری احساسات مثبت و منفی و کنترل ادراکشده با رویکرد مدلیابی معادلات ساختاری انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و روش تحلیل از نوع مدلیابی معادلات ساختاری می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان یاسوج در سال تحصیلی96 - 1395 به تعداد 1604 نفر تشکیل میدهند که بهصورت تصادفی طبقهای 359 نفر از آنها مورد مطالعه قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای محقق ساخته مهارتهای تدریس (1395)، محقق ساخته احساسات مثبت و منفی (1395) و کنترل ادراکشده تتریک و لاراکو (1987) استفاده گردید. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار spss24 و Amos23 صورت گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که مهارتهای تدریس با احساسات مثبت، کنترل ادراکشده و پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معنادار (sig=0/0001) و با احساسات منفی رابطه منفی و معناداری (sig= 0/0001) دارد. همچنین مهارتهای تدریس، احساسات مثبت، احساسات منفی و کنترل ادراکشده بر پیشرفت تحصیلی به ترتیب با ضریب مسیر 26/0 و 232/0 و 235/0- و 275/0 اثرگذار بوده و مهارتهای تدریس 7/6 درصد، احساسات مثبت 3/5 درصد، احساسات منفی 5/5 درصد و کنترل ادراکشده 5/7 درصد از پیشرفت تحصیلی دانشجویان را بهطور مستقیم تبیین مینمایند. از این رو، میتوان نتیجهگیری کرد که مدرسان با داشتن احساسات مثبت و مهارتهای تدریس قوی و دور کردن احساسات منفی از خود، میتوانند پیشرفت تحصیلی دانشجویان را افزایش دهند.
کلید واژگان
تدریسپیشرفت تحصیلی
احساسات
کنترل
شماره نشریه
32تاریخ نشر
2018-12-221397-10-01
ناشر
دانشگاه سیستان و بلوچستانUniversity of Sistan and Baluchestan
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی در آموزش عالی دانشگاه اصفهانعضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور شاهرود
دانشگاه اصفهان



