تدوین مدل تابآوری با توجه به سبکهای هویتی و احساس شکست در میان معلمان متأهل شهر بابل
(ندگان)پدیدآور
محسن تبار فیروز جایی, سعیدفرح بخش, کیومرثسلم آبادی, مجتبیمحسن تبار فیروزجائی, سپیده
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: پژوهش حاضر به دنبال تدوین مدل تابآوری با توجه به سبکهای هویتی و احساس شکست در میان معلمان متأهل شهر بابل بوده است. روش: بهمنظور جمعآوری دادهها، نمونهای شامل 300 نفر از معلمان شهرستان بابل به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شد. ابزارهای مورداستفاده جهت دستیابی به اهداف پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامه سبکهای هویتی برزنسکی (ISI_6G)، پرسشنامه احساس شکست و پرسشنامه تابآوری بزرگسالان (RSA). جهت تحلیل داده، از تحلیل مسیر استفاده شد. یافته ها : یافتهها نشان داد که سبک هویت اطلاعاتی بهصورت مستقیم، سبک هویت هنجاری با نقش واسطهای احساس شکست و سبک هویت اجتنابی و سردرگم بهصورت مستقیم و با نقش واسطهای برتاب آوری تأثیر دارد. نتیجهگیری: هویت اجتنابی و هویت هنجاری در مواقعی که موقعیت استرسآور و تنشزایی در موفقیت وجود دارد بهشدت دچار تنیدگی میشوند. احساس شکست موجب میشود تا تابآوری و مقاومت افراد در برابر استرس کمتر باشد؛ بنابراین تأثیر منفی بر تابآوری دارند. برعکس افراد دارای هویت اطلاعاتی در برابر استرس از مقاومت و تابآوری بالایی برخوردار هستند.
کلید واژگان
تاب آوریسبک های هویتی (اطلاعاتی
هنجاری
اجتنابی) احساس شکست
شماره نشریه
28تاریخ نشر
2017-12-221396-10-01
ناشر
دانشگاه سیستان و بلوچستانUniversity of Sistan and Baluchestan
سازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه علامه طباطبایی تهراندانشیار گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی تهران
دانش آموخته کارشناس ارشد مشاوره خانواده دانشگاه علامه طباطبایی تهران
دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان پردیس صدیقه طاهره مازندران



