بررسی نقش تعدیلگری ذهنآگاهی در رابطة بین استرس و سازگاری تحصیلی دانشجویان
(ندگان)پدیدآور
خنجرخانی, مسعودعباسی, محمد
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی اثر تعدیلکنندگی ذهنآگاهی در رابطة بین استرس و سازگاری تحصیلی دانشجویان کارشناسی بود. این پژوهش یک مطالعة توصیفی از نوع همبستگی است. در این پژوهش، 312 نفر از دانشجویان سال اول کارشناسی دانشگاه لرستان به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. دانشجویان پرسشنامة استرس ادراکشده (کوهن و همکاران، 1983)، پرسشنامة ذهنآگاهی، توجه، هوشیاری (براون و ریان، 2003) و پرسشنامة سازگاری تحصیلی بیکر و سریاک (1989) را کامل کردند. تحلیل رگرسیون سلسلهمراتبی تعدیلی بهمنظور بررسی رابطة بین استرس و سازگاری تحصیلی و همچنین توان تعدیلی متغیّر ذهنآگاهی استفاده شد. نتایج نشان داد که بین استرس و سازگاری تحصیلی رابطة معنیداری وجود دارد. همچنین، نقش تعدیلگر ذهنآگاهی در رابطة بین استرس و سازگاری تحصیلی دانشجویان مورد تأیید قرار گرفت. این مطالعه نشان داد که سطوح بالاتر ذهنآگاهی رابطة بین استرس و سازگاری تحصیلی را تعدیل میکند.
کلید واژگان
استرسذهنآگاهی
سازگاری تحصیلی
شماره نشریه
28تاریخ نشر
2017-12-221396-10-01
ناشر
دانشگاه سیستان و بلوچستانUniversity of Sistan and Baluchestan
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه سیستان و بلوچستاناستادیار گروه روانشناسی تربیتی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان



