رابطة هوش عمومی و استدلال اخلاقی: نقش واسطهگری ابعاد هویت اخلاقی
(ندگان)پدیدآور
انجم شعاع, محمد رئوفحسینچاری, مسعودلطیفیان, مرتضیخرمایی, فرهاد
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطهای ابعاد هویت اخلاقی در رابطة بین هوش عمومی و استدلال اخلاقی بود. هوش عمومی، بهعنوان متغیّر برونزاد و ابعاد هویت اخلاقی (درونسازی اخلاقی و نمادسازی اخلاقی)، بهعنوان متغیّرهای واسطهای و استدلال اخلاقی، بهعنوان متغیّر درونزاد مورد توجه قرار گرفتند. شرکتکنندگان در این پژوهش 250 نفر از پرستاران بیمارستانهای شهر کرمان بودند که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و به مقیاس 3 آزمون «هوش کتل» (کتل، 1943)، آزمون «اهمیت هویت اخلاقی برای خود» (آکینو و رید، 2002) و آزمون «معضلات اخلاقی پرستاران» (چریشام، 1981) پاسخ دادند. روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود و برای تحلیل دادهها از روش تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج نشان داد که هوش عمومی اثر مثبت بر درونسازی اخلاقی (0001/0 =p، 20/0β= ) دارد و نیز درونسازی اخلاقی دارای اثر مثبت بر استدلال اخلاقی (0001/0 =p ، 26/0β= ) و نمادسازی دارای اثر منفی بر استدلال اخلاقی (03/0 =p، 14/0- β=) است. همچنین مشخص شد که درونسازی اخلاقی نقش واسطهای معناداری بین هوش عمومی و استدلال اخلاقی دارد (006/0 =p، 05/0β= ). با توجه به این یافتهها میتوان نتیجه گرفت، زمانی که شخص از کارکرد هوش خود درجهتِ درونسازی ارزشهای اخلاقی استفاده کرده باشد، میتواند از استدلال غنیتری برخوردار باشد.
کلید واژگان
استدلال اخلاقیدرونسازی
نمادسازی
هوش عمومی
هویت اخلاقی
شماره نشریه
27تاریخ نشر
2017-09-231396-07-01
ناشر
دانشگاه سیستان و بلوچستانUniversity of Sistan and Baluchestan
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه شیرازدانشیار روانشناسی تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز
دانشیار روانشناسی تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز
دانشیار روانشناسی تربیتی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شیراز



